نیاز کمک فوری حدود یکصد خانواده ای آسیب دیده از بارندگی ها در ولسوالی پرچمن ولایت فراه

در نتیجه بارش برف و باران در ولسوالی پرچمن ولایت فراه، تمام راه های عمومی این ولسوالی از ده روز بدین سو بر روی ترافیک مسدود گردیده است.

بارش برف و باران کم سابقه در بسیاری از ولایات حوزه غرب از جمله فراه خسارات هنگفت جانی و مالی را برای برخی از باشنده گان این ولایت به وجود آورده است.

محمد خان صمیمی ولسوال پرچمن فراه میگوید: باشندگان ولسوالی های پرچمن، بالابلوک، اناردره، بکواه ، پشت کوه، قلعه کاه و مرکز فراه بیشترین خساره را در اثر  بارندگی‌ و سیلاب‌های اخیر دیده اند.

به گفته ی او در برخی از مناطق این ولسوالی بیشتر از یک متر برف باریده و به باشنده گان این ولسوالی خسارات زیادی وارد شده است.

وی تاکید دارد، که تمامی راه های ولسوالی پرچمن از ده روز به اینسو در نتیجه بارندگی ها و سیلاب ها مسدود شده و حدود یکصد خانواده نیاز به کمک فوری دارند.

درهمین حال شماری از باشنده گان ولسوالی پرچمن ولایت فراه میگویند: تا اکنون از اثر ریزش برف و باران سنگین در این ولسوالی نزدیک به صد خانواده آسیب جدی دیده اند و به کمک عاجل نیاز دارند.

حاجی عبدالحمید یکیتن از بزرگان قومی در ولسوالی پرچمن، وی می میگوید: از ده روز به این سو در حدود 200 تن از باشنده گان این ولسوالی مصروف پاک کاری راه های مواصلاتی اند، اما تا هنوز موفق نشده اند، که مسیر راه عمومی را بر روی ترافیک باز نمایند.

این بزرگ قومی از ادارات مربوطه و نهادهای کمک رسان می خواهد، که اگر باشنده گان این منطقه بی توجهی صورت گیرد، ممکن است که تلفات انسانی و خسارت هنگفت مالی را به بار آورد.

آنطوریکه مسئوولان محلی میگویند: ولسوالی پرچمن در 4 صد کیلومتری مرکز شهر فراه موقعیت دارد، که قبلا یکی از ولسوالی های امن ولایت فراه شمرده می شده است، اما در این اواخر بر علاوه تشدید جنگ و نا امنی، حوادث طبیعی نیز باشنده گان این ولسوالی را را با مشکلات فراوانی رو به رو کرده است.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top