همایش وسیع بر علیه توزیع سلاح و ایجاد گروه های مسلح غیر مسول در هرات

صدها تن از فعالین مدنی، متنفذین و باشنده گان ولسوالیهای پانزده گانه هرات با شرکت در یک گرد همایی گسترده هرنوع نظامی گری خودسرانه در کشور را محکوم کردند.

آنان میگویند هرگونه فعالیت نظامی موازی با ارگانهای امنیتی در کشور خلاف قانون اساسی بوده و نباید دولت در این رابطه از خود سکوت نشان دهد.

این همایش پس از آن صورت میگیرد که هفته ی گذشته مقامهای محلی هرات از توزیع سلاح به مردم توسط شورای قوماندانان جهادی خبر داده بود.

شماری از برگزار کنندگان این همایش هدف این عمل شان را مقابله با هرگونه نظامی گری عنوان کردند.

آنان میگویند نباید گذاشت تا با ایجاد گروه های مسلح غیر دولتی دستاوردهای ده سال اخیر پایمال شده و افغانستان به دوران سیاه گذشته برگردد.

محمد قاسم فقیری یکتن از برگزارکننده گان محفل امروزی میگوید هرگونه حمایت از دولت میبایست برگرفته از قانون اساسی باشد و ایجاد گروه های خصوصی نظامی بدون مجوز، تخلف به شمار میرود.

وی از مردم میخواهد تا با وحدت و یکپارچگی زمینه ی پیشرفت و صلح در کشور را فراهم سازند.

در همین حال حاجی معروف غلامی قوماندان شورای قوماندانان جهادی در ولایت هرات میگوید: به ده ها تن از مجاهدینی که قصد اشتراک در این محفل را داشتند اجازه ی ورود داده نشده است.

او میگوید هدف از تشکیل شورای مجاهدین در غرب افغانستان حمایت از دولت بوده و زمینه سازی ایجاد امنیت پس از سال 2014 میباشد.

اما مسئولین برگزاری این همایش این گفته ها را رد میکنند.

این واکنشها پس از آن صورت میگیرد که هفته ی گذشته شماری از مقامهای ولایتی در هرات از توزیع سلاح توسط شورای قوماندانان جهادی به مردم خبر داده بودند.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top