والي هرات : شماري ازگروپ هاي مسلح درولسوالي چشت ازسوي برخي افراد با نفوذ دولت حمايت ميشوند

کار پروژه بند سلما که پیش از بدلیل ناامنی وکمبود بودجه متوقف شده بود دوباره از سرگرفته شده است. مسئولان محلي هرات میگویند: در حال حاضر هیچ نوع تهدید در برابر بند سلما وجود ندارد و کار آن نیز از دوماه به طرف بگونه نورمال  دوباره آغاز شده است. اما منسوبين رياست امنيت ملي از كشف 1300 کیلوگرام مهمات انفجاریه که جهت تخریب بند سلما وارد هرات شده بود صبح امروزخبردادند. ازسوي هم داكترداوود شاه سبا والي هرات ميگويد: شماری از گروپ های مسلح که در اطراف بند سلما فعالیت دارند از سوی برخی افراد با نفوذ در چوکات دولت حمایت میشوند. درهمين حال مقامات امنيتي اين ولايت: از آغاز عملیات های تازه به منظور پاکسازی  بخش های ازولسوالی چشت هرات به هدف شناسائی گروپ های مسلح خبر میدهند.

بندسلمایکی ازپروژهای مهم ملي وزیربنایی اقتصادی ولایت هرات است که دریکصدوشصت وپنج کیلومتری مرکزشهرهرات درولسوالی چشت شریف در دست احداث میباشد.

والی هرات که به هدف بررسی وضعیت کار به ولسوالی چشت هرات سفر کرده است تاکید کرد، در صورتیکه این پروژه از ناحیه تخنیکی مدیریت شود تا دوسال دیگر کارآن تکمیل خواهد شد.

داکترداوود شاه سبا والي هرات كه با مقامات امنيتي هرات به ولسوالي سفركرده است ميگويد: اداره محلی ازهمه امکانات بخاطرتکمیل بموقع این پروژه مهم وزیربنایی استفاده خواهدکرد.

والی هرات افزود: 70 درصد کاربند سلما پیش رفته و در صورتیکه کشور هندوستان برتعهداتش عمل نمایند تا کمتر از دوسال دیگر کار این بند تکمیل خواهد شد.

داوود شاه سبا والي هرات همچنان گفت: شماری از گروپ های مسلح  که از سوی منابع سیاسی داخل کشور حمایت میشوند در ناامن ساختن پروژه بند سلما دست دارند وتلاش برای شناسائی دقیق آنان جریان دارد.

درهمين حال مقام های امنیتی در هرات میگویند: بااینکه در چند سال گذشته شماری از نظامیان پولیس واردوی ملی در اطراف بند سلما از سوی گروپ های مسلح کشته وزخمی شدند، اما اکنون هیچ نوع تهدید امنیتی در این زمینه وجود ندارد.

به گفته امقام های امنیتی: به منظور پاسکازی مناطق اطراف بند سلما وشناسائی گروپ های مسلح عملیات گسترده ی نظامی را روی دست دارند که بزودی آغاز خواهند كرد.

اين درحاليست كه درعمليات  مشترک کارمندان ریاست امنیت ملی و سربازان اردوی ملی صبح امروز يك محموله بزرگ مهمات انفجاریه که بالغ با 1300 کیلوگرام است جهت تخریب بند سلما وارد ولسوالی پشتون زرغون هرات شده بود كشف وضبط گرديد.

گفته ميشود: کارمندان ریاست امنیت ملی دو تن از عاملین قضیه را نیز بازداشت نمودند که در حال حاضر تحت بررسی قرار دارند

با این که مسولان امنیتی هرات از نام کشور سازنده  این مهمات چیزی نگفته اند اما تاید نمودند که این مهمات از کشورهای همسایه وارد هرات شده است.

بااین همه شماری ازباشنده گان ولسوالی چشت هرات میگویند، شرکت هندوستانی که موظف در کار این بند است صادقانه کارنمی کند و مسولین نظارتی وزارت انرژی وآب را متهم به عدم نظارت دقیق از روند کار می نمایند.

بگفته انان اگر روند کار ونظارت این پروژه همچنان پیش برود ممکن پس از تکمیل مشکلات تخنیکی زیاد رخ دهد.

بند بزرگ سلما بعنوان مهمترین برنامه زیربنایی غرب افغانستان در شمال شرقی ولایت هرات و در ولسوالی چشت واقع شده است که با تکمیل کارساختمانی آن بيش از ۴۲ میگاوات برق تولید خواهدشد.

بر اساس معلومات مسولان ، اين بند در ١۶٢ کیلومتری شرق شهرهرات، برروی دریای هریرود به  طول 550  و ارتفاع 170 متر و با ذخيره بيش از 514  ملیون متر مکعب آب، ساخته مي‌شود.

با تکميل پروژه بند سلما، بيش از 70  هزار هکتار زمين خشك تحت پوشش آب قرار خواهد گرفت.

گفتنی است، اعمار سد بزرگ سلما كه از بزرگ ‌ترین برنامه هاي زیربنایی كشور است در زمان حکومت سردار محمد داوود خان اولین رییس جمهور افغانستان طرح ریزی و کار مقدماتی آن در همان زمان آغاز شد و طرح اعمار آن تا بیست و پنج درصد تکمیل گردید؛ اما دراثرجنگ ها كار آن متوقف شد.

سپس بعد از حدود 3 دهه توقف در سال 2004 ميلادي براساس توافقي كه  ميان دولت افغانستان و هندوستان صورت گرفت کاربازسازی این پروژه ازسرگرفته شد ودرحال حاضرهفتاد درصد به پیش رفته است.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top