والی هرات: بیجا شده گان داخلی درنا امنی های هرات دست دارند،هیئت مرکز: تا سه ماه دیگربرمیگردند به مناطق اصلی شان

هیئت اعزامی مرکز از انتقال وبازگشت دوباره بیجا شده گان ولایات غور وبادغیس در ولایت هرات خبرمیدهد. این هیئت که به منظور حل معضل بیجاشده گان داخلی و دریافت راه کارمناسب برای حل دایمی مشکلات آنها به ولایت هرات سفر کرده است، از کمکهای خوراکی وپوشاکی برای آنان درولایت هرا ت خبرمیدهند. درهمین حال والی هرات میگوید: روند مهاجرت باشنده گان ولایات غور وبادغیس یکی ازنگرانی های عمده بوده وباید برای جلوگیری ازاین روند ، راحل مناسبی درنظرگرفته شود.بیجا شده گان دخالی

هجوم کم سابقه چندین هزار بی جا شده داخلی از ولایات غوروبادغیس به ولایت هرات باعث نگرانی شدید مقامات محلی در این ولایت ګردیده است.

تا جایکه بوجود آمدن سرمای بی سابقه در طی زمستان سال جاری وعدم موجود بودن امکانات کافی در هرات این  نگرانی را در نزد دولت دو چند کرده است و به تازه گی هیئتی متشکل ازاداره مبارزه با حوادث و نماینده گان مردم درپارلمان ومشرانو جرگه به منظور بررسی این موضوع وکمک به بیجا شده گان به هرات سفرکرده اند.

این هیئت میگوید: طی سه سه روز گذشته بیشترین این خانواده ها که قبلآ درکنارسرکهای عمومی مسکن گزیده بودن وبدون سرپناه بسرمیبردند، به یک مکان مناسب درمنطقه ” تقی، نقی ” که دارای برق وآب کافی میباشد، منتقل گردیده اند.

گفته میشود: برای تمامی این خانواده ها مواد خوراکی ، پوشاک، وسایل گرم کننده به مدت سه ماه توزیع گردیده است.

به گفته مسئولین اداره آماده گی مبارزه با حوادث: قراراست تا طی سه ماه آینده همه این بیجاه شده گان به مناطق اصلی شان متقل گرددند.

درهمین حال سید فضل الله وحیدی والی هرات میگوید: این بیجا شده گان براساس یک برنامه سیاسی اقدام به نقل مکان ازولایات غور وبادغیس به ولایت هرات نموده اند.

به گفته والی هرات: راپورهای کشفی بیانگرآنست که دربرخی ازناآرامی های درشهرهرات ، این بیجا شده گان دخیل میباشند.

ازسوی هم گل احمد اعظمی معاون کمیسیون سمع شکایات مشرانو جرگه میگوید: که دولت باید سیستمی را به وجود آورد که در آینده این مهاجرت های داخلی ازبین برود و مردم همه در مناطق اصلی شان بتوانند به زنده گی خویش ادامه دهند.

با وجودیکه صدها فامیل از باشنده گان ولایات مختلف کشور در جریان دو دهه گذشته در ولایت هرات ساکن شده اند,  ولی اسکان غیرقانونی برخی ازین افراد در منطقه شیدایی , شکایات صاحبان برخی نمرات رهایشی را نیزدرپی داشته است .

ناامنی ها، بیکاری و نبود سرپناه از مشکلات اند که برخی از بیجا شده گان داخلی آنرا از عوامل اساسی مهاجرت شان به شهر به هرات عنوان می کنند.

با اینحال برخی از کارشناسان افغان می گویند: که حکومت باید پس از ارزیابی مناطق بی جاشدگان داخلی را دوباره به محلات شان انتقال بدهد.

این بیجا شده گان قبل از این، نیز از سوی دولت و موسسات امداد رسان تحت پوشش وکمکهای مواد غذایی، سرپناه و خیمه، فرش، پوشاک، وسایل پخت وپز، وسایل زمستانی ، محروقات  و عرضه خدمات صحی قرار گرفته بودند.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top