واکنش شدید محکمه هرات به گزارش اخیر شفافیت بین الملل

محکمه هرات به گزارش اخیر سازمان شفافیت بین الملل در مورد موجودیت فساد اداری فرا گیر در دستگاه قضایی افغانستان به شدت واکنش نشان داده است.

DSC_1129

مسئولان این محکمه میگویند گزارش اخیر این سازمان به شدت غیر اصولی و بدون معیارهای علمی بوده و دستهایی سیاسی در پس این قضیه کار میکند.

در همین حال شورای ولایتی هرات این گزارش را آله ی فشار بر دولت و مردم افغانستان میداند.

قاضی عبدالغفار زبیر، رئیس محکمه استیناف ولایت هرات ضمن رد کامل این گزارش، آن را غیر حقیقی و نادرست میخواند.

او معتقد است که این اقدام از سوی برخی حلقات سیاسی خارجی صورت گرفته و دقت لازم در آن استفاده نشده است.

در همین حال قاضی غلام رسول منصور رئیس محکمه شهری ولایت هرات بیان میدارد که در حال حاضر، این دادگاه های افغانستان هستند که بیشترین حمایت مردمی را با خود دارند و رضایت مردم از رجوع همه روزه ی آنان روشن میباشد.

از سویی دیگر سید وحید قتالی رئیس شورای ولایتی هرات معقتد است که چنین گزارشها که آله ی فشار بر دولت و مردم است؛ ناشی از ضعف روابط اخیر میان افغانستان و آمریکا میباشد.

او میگوید: افغانستان در حال عبور از مشکلات میباشد و این گونه فشارها در دیدگاه مردم نسبت به جامعه ی جهانی تاثیرات منفی بر جای خواهد گذاشت.

سازمان شفافیت بین الملل در گزارش خود آورده است که در میان نهادهای حکومتی افغانستان در یک سال گذشته، قوه قضائیه و پلیس افغانستان بیشترین رشوه را بدست آورده اند.

این سازمان که گفته میشود غیر وابسته است، همه ساله یک نظر سنجی جهانی در مورد فساد اداری در کشورهای مختلف جهان انجام می‌دهد.

در گزارش سال ۲۰۱۳ شفافیت بین الملل، نظر سنجی در ۱۰۷ کشور جهان صورت گرفته است و به این نتیجه رسیده که رشوه پدیده فراگیر میباشد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top