وزارت مالیه : ظرفیت تامین هزینه های مالی بعد از سال 2014 موجود است

مسولان وزارت مالیه کشور میگویند: تاشروع  سال 2014 میلادی  ، افغانستان ازلحاظ  مالی و تامین هزینه های داخلی به خودکفایی خواهد رسید و هیچ نگرانی مبنی بر عدم توانایی دولت درتامین مخارج اش باقی نخواهد ماند.

به گفته این مسولان راه اندازی واجرای  برنامه های بنیادی و زیربنایی از جمله استخراج معادن و تاسیس کارخانه جات، از راه هایی اساسی است که افغانستان میتواند طی چند سال آینده به استقلال و خودکفایی اقتصادی برسد.

این موضوعات در حالی مطرح میشود که سال گذشته، عواید دولت افغانستان ، از مرز 100 میلیون دالر عبور کرده و به گفته مسئولین، این افزایش عایداتی ناشی از تطبیق درست و کامل قوانین گمرکی درسراسرکشوربوده است.

حضرت عمر زاخیلوال وزیر مالیه ی کشور در سفر به ولایت هرات روز گذشته در یک نشست مشترک خبری بامقامات محلی  در ریاست گمرک این ولایت گفت: برنامه های بنیادی و وسیعی جهت خودکفایی مالی درسطح کشور از سوی دولت افغانستان روی دست گرفته شده تا نگرانی های مردم در مورد تامین هزینه های مالی پس از سال 2014 برطرف گردد.

وی دراین نشست خبری گفت: پیغام دولت افغانستان به مردم این است که پس از خروج قوای خارجی از کشور، افغانستان نه تنها توان این را خواهد داشت تا مشکلات مالی خود را حل نماید، بلکه میتواند دست به آغاز پروژه های بزرگ و زیرساختی دیگرنیز بزند.

در همین حال مقامات محلی درهرات میگویند: دولت مرکزی ، اگر در زمینه عملی شدن برخی از پروژه های بزرگ در هرات، همچون سرک “بایپاست” (شاهراه بزرگ هرات به شمال کشور) و ساخت میدان هوایی کارگوی (باربری و ترانزیتیی )هرات، توجه جدی نمایند، عایدات کشور سالانه بیش از 100 میلیون دالر افزایش خواهد یافت.

به گتفه مقامات وزارت مالیه کشور ؛در سال گذشته عایدات افغانستان با افزایش 50 درصدی نسبت به سال قبل آن ، به مرز 100 میلیون دالر ارتقاء پیدا کرده بود.

به گفته ی مسئولین وزارت مالیه کشور، قرار است برای افزایش عایدات، در نقاط مختلف مرزی با کشورهای همسایه ، پسته های گمرکی برای جلوگیری ازقاچاق کالا ها و همچنان  جمع آوری بهتر عواید  ایجاد شود.

 

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top