ولایت فراه طی سال روان بیش از ۱۱ هزار کیلوگرم عسل تولید کرده است

میزان تولیدات عسل در فراه امسال به گونه چشم‌گیر افزایش یافته است.

مسوولان اداره زراعت فراه می‌گویند، درسال‌روان، بیش از یازده تن عسل در این ولایت تولید شده که این مقدار را می‌توانند به دیگر ولایت‌ها و حتا خارج از کشور صادر نمایند.

درهمین‌حال شماری از نماینده‌گان فراه از وزارت زراعت می‌خواهند تا امکانات بیشتر را به منظور افزایش تولیدات عسل فراهم سازد.

با این میزان تولید حالا خوش‌بینی‌ها مبنی بر صادرات عسل فراه به دیگر ولایات و خارج از کشور بیشتر شده‌ است.

چند سال پیش فراه چیزی حدود سه هزار کیلو عسل تولید داشت؛ اما در سال جاری این رقم به بیشتر از ده هزار کیلوگرم افزایش یافته است.

ولسوالی‌های بالا بلوک، اناردره، پرچمن و مرکز فراه، بخش‌های اند، که بیشتر کشاورزان این مناطق مصروف زنبور داری و تولید عسل اند، که تنها در ولسوالی پرچمن نزدیک به ۶۰۰ خانواده در این بخش کار می‌کنند.

سری میزنیم به یکی از فارم های زنبورداری که در مربوطات شهر فراه موقیت دارد، اطراف کندوهای آن پر است از زنبور، زنبورهایی که از گل تغذیه میکنند و از دود باروت تنفس، اما با سخاوت مندی، دراین صندوق ها عسل شیرین و مرغوب تولید مینمایند، که با شیرینی آن، کام انسان ها را شیرین‌ نمایند.

عبدالصمد فردیست که در میان باغچه ی پر از گل و گیاه، اما غبار آلود از اثر دود و باروت جنگ، غذای مورد نیاز زنبورها را فراهم می‌کنند.

این مرد که از ترس مخالفان مسلح دولت نمیخواهد، هویتش افشا گردد، یکی از زنبوردارن فراه است، که از چند سال پیش کارش را آغاز کرده و حالا در فکر توسعه بیشتر کار و بارش است.

عدم موجودیت مارکت برای عسل یکی از دغدقه های این مرد است.

مسئولان محلی در فراه اما، از افزایش تولیدات عسل درآن ولایت ابراز خرسندی میکنند.

عبدالمنان متین رئیس اداره ی زراعت ولایت فراه هم از تلاش ها برای آموزش مسلکلی سازی زنبورداران، توزیع صنوق های زنبور و بازاریابی برای تولید کننده گان عسل به همکاری موسسات کمک کننده سخن میزند.

عبدالستار حسینی یکتن از نماینده‌گان ولایت فراه در پارلمان نیز از حکومت می‌خواهد که به سکتور کشاورزی به ویژه زنبورداری و تولید عسل توجه جدی نماید.

زنبورداری منبع خوب درآمد برای دهقنانان، مخصوصآ روستا نشینان است، که هم برای مصرف خودشان عسل تولید می‌کنند و هم با فروش مازاد آن، برای خانواده‌های‌شان درآمد کسب می‌کنند.

کارشناسان مسایل زراعتی هم میگویند: فراه آب و هوای مناسب برای زنبورداری دارد، اما خشکسالی‌ها به فراز و نشیب توسعه این بخش همواره تاثیر‌گذار است و میبایست دولت برای رشد و خود کفائی زنبورداران این ولایت، برنامه های مدونی را طراحی و به اجرا بگذارد.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top