پوليس هرات 57 ميل جنگ افزار را به برنامه داياك تحويل داد

پنجاه و هفت میل جنگ افزار جمع آوري شده از افراد مسلح غير مسئول در هرات صبح امروز به برنامه ي داياك سپرده شد. مقام هاي محلي در اين ولايت ميگويند: اين مقدار سلاح توسط پليس از نقاط مختلف هرات و به خصوص ولسوالي ها به دست آمده است.

اين مقام ها گفته اند تنها راه برقراري امنيت هرچه بيشتر در ولايت هرات همكاري مردم در بخش جمع آوري سلاح ميباشد.

اصيل الدين جامي معاون والي هرات صبح امروز در يك نشست خبري درقومانداني امنیه هرات  به خبرنگاران گفت: اين مقدار سلاح كه از شهر و ولسوالي هاي هرات جمع آوري شده است به تعداد 57 ميل ميباشد.

او گفت: اين جنگ افزار ها اكثرا” از نزد مخالفين دولت و افراد تروريست به دست آمده است.

جامي علاوه نمود: از آغاز امسال اين چهارمين مرحله ي تحويل دهي سلاح از سوي پليس به برنامه ي داياك ميباشد.

مقام هاي محلي در هرات همكاري مردم را در جمع آوري سلاح كه بالاترين تاثير را در امنيت برجاي خواهد گذاشت، مهم توصيف ميكنند.

از آغاز سال جاري تا كنون نزديك به 200 میل سلاح جمع آوري شده از سوي پليس به برنامه ي داياك سپرده شده است.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top