کشته شدن سه سرباز پولس سرحد و زخم شدن دو تن دیگر در نتیجه ی حمله ی گروهی طالبان درهرات

درنتیجه ی حمله ی مخالفان بالای یکی ازپوسته های پولیس سرحدی سه پولیس سرحدی کشته و 2 تن دیگر زخمی شده اند. این حادثه حوالی ساعت 11:00 شب گذشته در منطقه ی دهنه ی ذولفقار به وقوع پیوسته است. مقام های امنیتی درهرات میگویند: شب گذشته گروه از طالبان مسلح بالای پوسته ی دهنه در منطقه ی ذولفقار هجوم آورده و پس از یک ساعت درگیری به شمول یک ساتمن سه سرباز پولیس را به قتل رسانیده و دوتن دیگر را زخمی کرده اند.

یک مقام امنیتی که خواست نامی ازوی نبریم گفت: حمله کننده گان که تعداد شان به حدود 50 تن میرسیده است، تمام سلاح و مهمات پوسته ی مذکور را باخود برده اند.

درهمین حال: گفته های وجود دارد که سازمان دهنده ی این حمله محموم عسکری و شخصی بنام میرآقا بوده است. محمود عسکری، فرزند محمد عسکر انوری عضوی پیشین شورای ولایتی هرات، بود که به اتهام اختطاف، درحال حاضر در حبس به سر میبرد و در دو محکمه ی گذشته، به عدام محکوم شده است.

منبع گفت: که ابتدا محمود و میرآقا یک مقدار آرد را که قبلآ خمیر جور کرده و در پلاستیک ها پیچانیده بودند، به عوض مواد مخدر از نزدیک پوسته عبور کرده اند، تا پولیس آنهارا گرفتار نماید.

زمانیکه این افراد از سوی نیروهای پولیس سرحدی گرفتار و به تانه ی دهنه، منتقل گردیده اند، آنها در داخل تانه و شمار دیگری از مخالفان از بیرون پوسته، با پولیس به درگیری پرداخته اند.

این مقام میگوید: پس از وقوع این رویداد، همه مخالفان به داخل خاک ترکمنستان فرار نموده اند، که درحال حاضر برای دستیگر وبازداشت آنها به کشور ترکمنستان، اطلاع رسانی شده است.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top