استقبال مردم فراه از راه عملیات مشترک نیروهای امنیتی افغان در ولایت فراه

درنتیجه ی عملیات مشترک نیروی های امنیتی در ولایت فراه، شش طالب مسلح کشته و 8 تن دیگر زخمی شده اند.

مقامهای امنیتی در فراه میگویند: از یک هفته بدین سو عملیات مشترک نیروهای امنیتی افغان (اردوی ملی، پولیس ملی، امنیت ملی و قطعات 444 در قریه جات ولسوالی پشترود راه اندازی گردیده است که تا اکنون، جریان دارد.

دگروال ذکریا میرزا زاده قوماندان لوای دوم پیاده که رهبری این عملیات را به عهده دارد، میگوید: دراین عملیات که طوفان نامگذاری گردیده است، تا اکنون چندین قریه از وجود مخالفین مسلح دولت پاکسازی گردیده و به اثر ضربات کوبنده توپچی و هاوان 6 تن از مخالفین مسلح دولت کشته و 8 تن دیگرشان زخمی شدند.

او میگوید: در مناطقی که عملیات راه اندازی گردیده است، پوسته های کوچک جمع آوری و یک بیز مستحکم مجهز با سلاح های سبک و سنگین ایجاد گردیده است، تا از تحرکات مخالفان مسحل دولت جلوگیری گردد و در هماهنگی با سایر پوسته ها نیز عملیات های روز مره ی را اجرا خواهند کرد.

درهمین حال شماری از باشنده گان ولایت فراه گویند، که در این اواخر وضعیت امنیتی در مرکز و ولسوالی های فراه بهبود پیدا کرده است.

خیر محمد نورزی عضو شورای ولایتی فراه می گوید، که از دوماه  بدین سو با حضور نیروهای مشترک امنیتی و عملیات های نیروی های هوایی ناتو و افغان، وضعیت امنیتی در فراه بهبود پیدا کرده است و اگر این روند جهت پاکسازی از حضور مخالفین مسلح دولت ادامه یابد، دیگر فراه جای برای پناه گاه طالبان  نخواهد بود.

داد الله قانع یک عضو دیگر شورای ولایتی فراه ضمن قدردانی از نیروهای امنیتی برادامه عملیات های نیروی های مشترک امینیی تاکید کرده می گوید: این خواست مردم فراه است، که باید چنین عملیات ها در فراه ادامه پیدا نمایند، تا باشنده گان این ولایت درصلح و ارامش زندگی کنند.

با این همه مقام های امنیتی در فراه میگویند: طالبان دیگر توان ایستادگی در مقابل نیروی های امنیتی افغان را ندارند و در هر جاییکه که تحرکات شان دیده شود، از سوی نیروهای مشترک افغان سر کوب خواهند شد.

فراه از جمله ولایات نا امن در حوزه غرب کشور به شمار میرود، که طالبان مسلح در بیشترین ساحات آن حضور گسترده ی دارند و هرازگاهی با حمله بر مواضع نیروهای دولتی تلفات سنگینی را به نیروهای امنیتی وارد کرده اند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top