کشورایران با درنظرداشت ملاحظاتی ازامضای پیمان کابل – واشنگتن حمایت میکند

تهران ازامضای پیمان امنیتی میان کابل واشنگتن حمایت میکند، مشروط براینکه این کار با حفظ منافع ملی افغانستان صورت بگیرد. این مطلب را محمود افخمی رشیدی سرکنسول کشورایران درهرات طی یک کنفرانس خبری ابرازداشت. وی میگوید: افغانستان کشوریست آزاد ،مستقل ومیتواند با هرکشوری پیمان امضا کند، اما باید ضمانتها ومیکانیزمهای که این پیمان را کنترول کند وجود داشته باشد.افخمی عکس کهندژ

کشورایران به دنبال این بوده است که تشریک مساعی به صورت جمعی از کشورهای موثر در امور افغانستان محقق بشود تا منافع ملی افغانستان و همچنین ایران تامین شود.

یک دیپلومات ارشد کشورایران درولایت هرات میگوید: دولت تهران با آغوشی باز به سمت افغانستان رفته است بنآ این کشور در مراحل و شرایط امضای پیمان امنیتی خویش با آمریکا نیازمند دقت نظرهایی میباشد.

محمود افخمی رشیدی سرکنسول کشورایران درهرات میگوید: کشورش با امضای پیمان امنیتی کابل – واشنتگن مخالف نیست ، اما ایران دراین مورد ملاحظاتی دارد که نباید نادیده گرفته شود.

به گفته او: درسفری که رئیس جمهور کرزی به کشورایران داشته است، تمامی این ملاحظات ازسوی رئیس جمهوری ایران برای او انتقال داده شده است.

این دیپلومات ایران همچنان میگوید: اعتقاد ایران براین است که آمدن صلح وثبات دایمی درافغانستان حتمی است، اما این روند تحت چه شرایطی بوجود بیآید.

اوگفت : «ما شاهد تنش های بوجود آمده از حضور نیروهای خارجی در منطقه بوده ایم و حتی درسال گذشته یک فروند طیاره بدون سرنشین درفضایی ایران دیده شده است.

این دیپلومات ایرانی در حالی با توجه به ملاحظات کشورش،حمایت خود ازامضایی پیمان کابل – واشنگتن اعلام میکند، که کابل و واشنتگن در مورد امضای این موافقت نامه امنیتی دچار تنش شده اند.

ازسوی هم رئیس جمهور کرزی می گوید: در صورتی که پیمان امنیتی با آمریکا منجر به آمدن صلح به افغانستان نشود و همچنین در صورتی که آمریکا نبرد علیه تروریزم را درفقد درهمین کشورادامه دهد، پیمان امنیتی با آمریکا را امضا نخواهد کرد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top