کمپاین جمع آوری ذباله ها در شهر هرات توسط زنان فعال اجتماعی این ولایت

شماری از زنان با راه اندازی کمپاینی، قسمت های از جاده های مرکزی شهر هرات را از وجود ذباله ها پاک کاری کردند. این زنان که بیشتر فعالان مدنی و دانشجویان بوده اند، می گویند: تلاش دارند تا با راه اندازی چنین برنامه هایی فرهنگ پاک کاری شهر از سوی شهروندان را نهادینه سازند و از سوی دیگر با سنت های ناپسند در جامعه مبارزه کنند. درهمین حال مسئوولان شاروالی هرات می گویند: خیلی از شهروندان به پاکی شهر بی توجه هستند و ذباله های شان را در روی سرک ها و پیاده روها می ریزند.

این اولین باری است که زنان کارزار جمع آوری ذباله های شهری را، در شهر هرات راه اندازی کرده اند.

این زنان از منطقه درب ملک تا چهار راهی آمریت شهر هرات را از وجود ذباله ها پاک کاری کردند.

در کنار این خانم های فعال، شماری از شهروندان و کارمندان اداره شاروالی هرات، نیز در این برنامه شرکت کردند.

مرضیه پناهی برگزار کننده ی این برنامه می گویند: هدف شان نهادینه ساختن فرهنگ پاک کاری شهر و حفظ محیط زیست است.

این بانوان فعال نیز با راه اندازی این برنامه پیامی دارند، این که حضور شان در کمپاین به معنای مبارزه با سنت های ناپسند جامعه است.

شماری از این بانوان می گویند: همواره نقش زنان در برطرف شاختن مشکلات اجتماعی نادیده گرفته شده است و آنان می توانند همانند مردان در فعالیت های اجتماعی نقش کلیدی بازی کنند.

در همین حال مسئوولان در اداره شاروالی هرات می گویند: برگزاری چنین برنامه های می تواند کارمندان این اداره را در پاکی و صفایی شهر کمک کند.

مسئوول بخش فرهنگی اداره شاروالی هرات می گوید: خیلی از شهرندان ذباله های شان به جای انداختن در ذباله دانی ها، در روی سرک ها و پیاده روها می ریزند.

کلیپ غلام رسول عظیمی آمر فرهنگی شاروالی هرات میگوید: وجود ذباله ها و آشغال در کنار جاده ها در شهر هرات همواره باعث نگرانی باشنده های این شهر شده است.

بسیاری از شهروندان توجه آنچنانی به پاکی شهر ندارند، از سوی هم به باور برخی از داکتران، با گردم شدن هوا، این ذباله ها باعث بیماری های گوناگون در نزد شهروندان می شود.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top