کمپاین خزانی روش تاسیس باغ های تجارتی و اصلاح شده در ولایت هرات، آغاز گردید

طی سال های آخیر روش باغداری نوین و اصلاحی که باغ های سنتی را به گونه ی استندرد و معیاری میسازد، از جمله برنامه های اصلی واساسی وزارت زراعت کشور به حساب میآید.

مسئولان اداره ی زراعت میگویند: هدف از راه اندازی این کمپاین، اصلاح باغ های سنتی و درختان میوه هسته دار و دانه دار میباشد، تا باغداران بتوانند میوه جات شان را با کیفیت بهتری و بیشتر از گذشته به بازار عرضه نمایند.

میر احمد عزیزی مسئول بازاریابی و انکشاف اقتصادی پروژه ی ملی و باغ داری وزارت زراعت کشور میگوید: در این برنامه به منظور رشد باغ داری تجارتی برای باغداران نهال اصلاح شده، کود کیمیاوی و روش مدیریت باغ تطبیق میگردد، به گونه ی که پنجاه درصد هزینه از سوی این برنامه و پنجاه درصد دیگر آن توسط باغ داران پرداخت میشود.

درهمین حال شماری از قوریه داران و باغداران ابراز امیدواری میکنند، تا این روش بتواند زمینه ی صادارت محصولات شان را به بازار های داخلی و خارجی فراهم سازد.

عبدالناصر حیدری رئیس انجمن قوریه داران زون غرب میگوید، طی سال روان بیشتر از دو صد هزار اسله نهال اصلاح شده را به کمک این برنامه تربیه و آماده ی غرص کرده اند.

حاجی نیک محمد یکی از باغداران ولسوالی گذره هرات تاکید دارد، که درصورت حمایت بیشتر از سوی دولت و فراهم شدن زمینه ی برای آنها، زیاد تر ازاین نیز صنعت باغداری تجارتی را رشد خواهند داد.

از سوی هم مسئولان اداره های زراعت ولایت هرات میگویند: دولت خود را مصمم بر حمایت دهقانان و باغداران این ولایت میداند.

عبدالصبور رحمانی رئیس اداره ی زراعت ولایت هرات تاکید دارد، که در صورت ازدیاد و افزایش باغ داری دراین ولایت، باغ داری اقتصادی و تولید میوه جات رشد نموده و و از سوی دیگر جامعه شاهد یک محیط زیست پاک و بی آلایش خواهد بود.

اداره محیط زیست هرات نیز ازاین اقدام استقبال نموده و آنرا در کاهش آلوده‌گی هوا نیز موثر می‌داند.

نصیر احمد فضلی زئیس اداره ی محیط زیست هرات، میگوید: طی سال روان به کمک اداره ی زراعت این ولایت طرح تشویقی و حمایوی را روی دست گرفته اند، تا مردم با غرص نهال های بیشتر مثمر وغیر مثمر در مناطق مختلف شهر و ولسوالی ها برای جلوگیری از آلوده گی هوا اقدامات پیش گیرانه ی نمایند.

در حال حاضر در ولایت هرات، بیش از ده هزار جریب زمین از سوی برنامه ی ملی باغ داری و مالداری وزات زراعت کشور، به گونه ی استندرد و اساسی به باغ های تجارتی تبدیل شده است و آنطوریکه مسئولان میگویند: این روند همچنان در حال رشد است.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top