انفجار در شهر هرات یک کشته و زخمی برجای گذاشت

در نتیجه ی یک انفجار در شهر هرات، یک فرد ملکی کشته و یکتن دیگر زخمی شد. این رویداد حوالی ساعت ۷:۳۰ شب دو شنبه در ناحیه هفتم شهر به وقوع پیوست.

منابع خبری میگویند: ﻳﻜﻌﺮاﺩﻩ ﻣﻮﺗﺮ ﺳﺎﻳﻜﻞ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﻮاﺩ اﻧﻔﺠﺎﺭﻳﻪ ﻛﺎﺭ ﮔﺰاﺭﻱ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ، ﺩﺭ ﻣﻨﻂﻘﻪ ﻛﻮﭼﻪ ﺑﺎﺑﺎﻱ ﺑﺮﻕ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﻧﺎﺣﻴﻪ ﻫﻔﺘﻢ شهر هرات اﻧﻔﺠﺎﺭ ﻧﻤﻮﺩ.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات گفت: از اثر این انفجار یک فرد ملکی کشته و یکتن دیگر زخمی شده است.

وی افزود: تا به اکنون معلوم نیست که این انفجار از سوی چه کسانی سازماندهی شده و تا هنوز کسی به اتهام آن بازداشت است.

سخنگوی والی هرات گفت: تیم های بررسی به محل واقعه رفته اندو ارگان های کشفی در تلاش شناسایی و دستگیری عاملین این قضیه میباشند.

از سوی هم داکتر عزیز الرحمن جامی مسئول بخش عاجل شفاخانه ی حوزه وی هرات میگوید: یک کشته و زخمی به آن مرکز درمانی منتقل گردیده اند.

اوگفت: وضعیت فرد زخمی شده،از سوی داکتران معالج نسبتآ خوب توصیف شده است.

مسئولیت این انفجار را تا به اکنون کسی بدوش نگرفته است و گروه طالبان که متهم اصلی اینگونه قضایا خوانده میشوند، تا به حال به رسانه ها دراین مورد چیزی نگفته اند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top