تجلیل از روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، توسط یک تن ازرضاکاران نهاد کلمبوپلان درهرات

از بیست ششم جون روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در درهرات تجلیل گردید. گفته میشود: این برنامه توسط یکتن از رضا کاران نهاد کولمبو پلان، در مکتب لیسه سلطان غیاث الدین غوری با حضور صدها دانش آموز به هدف آگاه ساختن دانش آموزان از ضررهای مواد مخدر ، راه اندازی شده است. این برنامه درحالی راه اندازی میگردد، که مسئولان میگویند: در هرات بیش از 60 هزار معتاد به مواد مخدر وجود دارند که 13 درصد آنان را بانوان و 7 درصد شان‌را کودکان تشکیل می‌دهند.

طی مراسمی از 26 جون “روز جهانی مبارزه علیه مواد مخدر” به کمک یکتن از رضا کاران نهاد کولمبوپلان در مکتب لیسه سلطان غیاث الدین غوری با حضور صدها دانش آموز تجلیل گردید.1

محمد رفیع سینا برگذارکننده ی این مراسم: هدف از راه اندازی این برنامه را که با حضور شماری از مقامهای دولتی، نماینده گان مردم در شورای ولایتی، مبارزه با مواد مخدر، نماینده گان نیروهای امنیتی، ملا امامان، آموزگاران و ده‌‌ها دانش آموز، همراه بود، آگاه ساختن دانش آموزان از ضررهای مواد مخدر عنوان نمود.

آقای سینا گفت: قرار است او و دو تن از رضاکاران دیگر نهاد بین‌المللی کلمبو پلان، در پانزده مکتب دیگر در ولایت هرات، در باره‌ی ضررهای مواد مخدر برای دانش آموزان آگاهی داده و عواقب ناگوار آنرا به تصویر بکشند.

وی افزود: راه اندازی چنین برنامه ها در سطح مکاتب‌ و آگاه ساختن جوانان و نوجانان از آسیب‌های مواد مخدر موثر ترین شیوه ی ایست که تقاضا به مواد مخدر را صفر و ریشه‌ی مواد مخدر را خشک خواهد نمود.

ازسوی دیگر اصیل الدین جامی معاون والی هرات ضمن قدردانی از برگذارکننده گان این برنامه گفت:” دانش آموزانی که در این مکتب حضور دارند، دارای خانواده اند و در هر خانواده چندین تن زیست دارند، بنابراین هنگامی‌ که این دانش آموزان در باره‌ی ضررهای مواد مخدر آگاهی حاصل می‌کنند، آنان موضوعاتی را که آموخته اند به اعضای خانواده‌ی شان انتقال می‌دهند که در نتیجه، هزاران تن در باره‌ی ضررهای این مواد “کشنده” آگاهی حاصل می‌کنند و بلآخره جامعه عاری از مواد مخدر می‌گردد.”

همچنان رئیس کامران علیزای رییس شورای ولایتی میگوید: به عنوان رییس شورا و نماینده‌ی مردم این وظیفه‌ی خود و همه اعضای شورای ولایتی میداند که مردم را آگاه بسازند تا از مواد مخدر دوری نمایند.

وی افزود: معتادان مواد مخدر بار دوش جامعه اند، بنابراین، دانش آموزان مکاتب باید به هم‌سن وسالهایشان آگاهی دهند تا به این مواد “مهلک” آغشته نشوند.

در همین‌حال غلام جیلانی دقیق رییس مبارزه با مواد مخدر ولایت هرات میگوید: در هرات بیش از 60 هزار معتاد به مواد مخدر وجود دارند که 13 درصد آنان را بانوان و 7 درصد شان ‌را کودکان تشکیل می‌دهند که برعلاوه، نزدیک به 3 هزار معتاد خیابانی نیز در این ولایت وجود دارند.

رئیس مبارزه با مواد مخدر گفت: برای درمان این معتادان، یک بیمارستان 100 بستر و شش مرکز درمانی دیگر وجود دارند که سالانه در این مرکزها حدود 1 هزار و 800 تن درمان می‌شوند.

او می‌گوید: وزارت مبارزه با مواد مخدر درنظر دارد تا سال 2016  یک شفاخانه ‌که گنجایش 300 تن را دارد، در این ولایت ایجاد نماید.

ازسوی هم حاجی عبدالستار پهلوان یکتن از تجار خیری که از پولی شخصی خود شفاخانه آب درمانی را برای معتادین ایجاد نموده است میگوید: تا کنون بیش از هزار معتاد به مواد مخدر را درمان کرده است.

او به دانش آموزان می‌گوید: نباید به مواد مخدر نزدیکی کنند، چون مواد مخدر آنان را به مرگ می‌کشاند.

دانش آموزان این مکتب، از تجلیل بیست‌وششم جون، روز مبارزه با مواد مخدر در مکتب شان خرسند بوده و از هم‌قطاران خود خواستند تا دیگران را نیز از زیان‌های مواد مخدر آگاه سازند.

امید، یکی از دانش آموزان این مکتب گفت: ” من به برادران، خواهران و دوستان خود می‌گویم که به مواد مخدر نزدیک نشوند.” چون زندگی آنان تباه می‌شود.”

از بیست‌وششم جون، روز جهانی مبارزه با مواد مخدر همه ساله در هرات تجلیل می‌گردد. این، اما برای نخستین بار است که از این روز توام با برنامه‌های آگاهی دهی به برخی مکاتب این ولایت، تجلیل می‌گردد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top