رئیس جمهورغنی، کار فاز سوم بند کمال خان در ولایت نیمروز را، رسماً افتتاح کرد

رئیس جمهور محمداشرف غنی، در سفر به ولایت نیمروز فاز سوم بند کمال خان را افتتاح نمود. رئیس جمهور کشور پس از ورود به شهر زرنج مرکز ولایت نیمروز به ولسوالی چهار برچک آن ولایت که بند کامل خان در آن موقیعت دارد رفت است و طی یک مراسم خاص افتتاح کار فاز سوم بند کمال خان را افتتاح نمود.

صبح امروز در رأس یک هیئت عالی رتبۀ دولتی به منظور افتتاح کار فاز سوم بند کمال خان به شهر زرنج ولایت نیمروز سفر کرد و کار این پروژه را رسماً افتتاح نمود.

در مراسم افتتاحیه انجنیر محمد سمیع والی نیمروز: نقش رئیس جمهور کشور را در سازندگی و آبادانی کشور مهم خواند و از توجه رئیس جمهورغنی نسبت به برنامه های انکشافی و زیربنایی قدردانی کرد.

وی همچنان در خصوص اهمیت منابع آب این ولایت به ویژه بند کمال خان صحبت نموده گفت: امروز یکی از آرزوی دیرنۀ مردم نیمروز که همانان آغاز کار بخش سوم بند کمال می باشد، تحقق می یابد.

از سوی هم علی احمدعثمانی وزیر انرژی و آب میگوید: کار بخش سوم بند کمال خان به ادامه تلاش های وزارت انرژی و آب در راستای مدیریت آبها و  بهره برداری از بندها می باشد، که طی چهار سال تکمیل خواهد شد و یکی از دستاوردهای مهم حکومت محسوب میشود.

وزیر انرژی و آب کشو گفت: این پروژه میتواند بیش از ۸۰ هزار هکتار زمین زراعتی را تحت پوشش آبیاری قرار دهد و زمینۀ اشتغال و کاهش فقر را فراهم سازد.

درهمین حال رئیس جمهور محمد اشرف غنی، آغاز کار فاز سوم بند کمال خان را به باشنده گان ولایت نیمروز و همۀ مردم افغانستان تبریک گفت.

وی افزود، که بندکمال خان، هدف و احیای سیستان باستان است که دوباره این منطقه را به مرکز تمدن مبدل خواهد ساخت.

رئیس جمهورکشور در بخشی از سخنان اش گفت، که بند کمال خان وسیله آبرومندی افغانستان است و با مدیریت آبها، دیگر آب های افغانستان هدر نخواهد رفت و آب سرمایه افغانستان است.

رئیس جمهورغنی اظهار داشت که استقبال مردم از برنامه های حکومت نمایانگر حمایت جدی شان از نظام میباشد و حکومت اراده قوی در زمینۀ تطبیق پروژه های بنیادی و اقتصادی را دارد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور با اشاره به اینکه امروز روز مردم نیمروز است گفت، بند کمال خان وسیلۀ تحول و احیا است و بدون تکمیل شدن کار این بند، نیمروز متحول نخواهد شد، این پروژه موجب رفاه اجتماعی و اقتصادی مردم میگردد.

رئیس جمهورکشور گفت، پروژه های زیربنایی در اولویت برنامه های حکومت می باشد و مدیریت آب ها موجب همکاری است نه موجب نزاع که درچارچوب معاهدات و قوانین تنظیم میگردد.

وی خطاب به دشمنان افغانستان :” هرکس که به فکر ساختن افغانستان است قابل قبول مردم و دولت می باشد، اما کسانیکه به فکر بربادی افغانستان می باشند با آنها مقابله می کنیم زیرا مردم ما زندگی، آب، حیات و رفاه میخواهند و بربادی در اسلام جای ندارد”.

در این مراسم، درحضورداشت رئیس جمهور غنی، قرارداد آغاز کار فاز سوم بند کمال خان ازسوی رئیس عمومی کمپنی مجری و علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب به امضا رسید.

در این مراسم، رئیس شرکت قراردادی این پروژه صحبت کرده گفت، شرکت مجری آماده است که با ارائۀ خدمات ارزنده با استفاده از تجارب تخنیکی و تکنالوژی روز، کار این بخش بند کمال خان را به وجه احسن به پیش ببرد.

وی گفت که بند کمال خان برای افغانستان و منطقه حیاتی می باشد و تأثیر مثبت روی وضع اقتصادی و اجتماعی مردم خواهد گذاشت. مجری این پروژه افزود، تلاش میشود که برحسب مواد قرارداد؛ کار پروژه زودتر از زمان تعیین شده آن به پایۀ اکمال برساند.

به گفته مقام ها تا به اکنون روی ساخت بندکمال خان بیش از صدمیلیون دالرهزینه شده است و بخش اول و دوم این سدآبی به هزینه ۲۵ میلیون دالر تکمیل وبه بهره برداری رسیده است.

بندکمال خان در شمال ولسوالی چهاربرجک نیمروز قرار دارد که روی دریای هلمند بسته میشود، که بخش سوم آن به طول ۴۵۰ متر و با هزینه ی حدود هشتاد میلیون دالرآمریکایی در دل دریا ساخته خواهد شد.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top