مقامات:چیدن قبل از وقت پسته در ولایت بادغیس سالانه مبلغ حدود ۵۵ میلیون دالر به اقتصاد افغانستان خسارت وارد می‌کند

مقامات محلي درولايت بادغيس ميگويند: برخي از كشورهاي خارجي به ‌دلیل مرغوبیت وبلند بودن كيفيت  پسته بادغیس و پیشی گرفتن این محصول در بازار جهاني، همواره ميكوشند تا از رشد آن جلوگيري كنند.

hhju

آنان ميگويند: در گذشته جنگلات پسته ليق ولايت بادغيس91 هزار هکتار زمین بود  ولی  در طول سه دهه گذشته هزاران هکتار آن از دست رفته و با خطرنابودي مواجه شده است.

ازسوي ديگر شماري ازمردم درولايت بادغيس  مقامات محلي را متهم به دست داشتند در چيدن  قبل از وقت پسته از درختان ميكنند.

گفته ميشود: چیدن قبل از وقت پسته در ولایت بادغیس سالانه مبلغی حدود ۵۵ میلیون دالر به اقتصاد افغانستان خسارت وارد می‌کند.

محمد طاهر صبری والي بادغيس ميگويد: درگذشته شماري از كشورهاي  خارجي ريشه درختان پسته را ازمردم محل به قیمت گزاف خريداري میکردند كه اين خود بيانگر آن است كه آنها ميخواهند تا اين جنگلات را به صورت كلي ازبين برده شود.

والي بادغيس همچنان میگوید: در پی مشکلات موجوده اخیرا” باشنده گان ولايت بادغیس با تشکیل یک جلسه  به این نتیجه رسیدند که خود امنیت ساحه جنگلات پسته را تأمین نمایند.

وی افزود: بزرگان قوم در منطقه پسته لیق تعهد داده اند که از این به بعد به کسی اجازه نخواهند داد تا در ساحه جنگلات به قطع درختان و یا چیدن پسته قبل از موعد معین آن بپردازد.

مساحت جنگل هاي پسته در ولايت بادغيس نود هزار هكتار اعلام شده كه عمدتا در پنج ولسوالي اين ولايت موقعيت دارد.

 با توجه به اين كه اين محصول يكي از اقلام مهم صادراتي كشور به شمار مي رود در صورت توجه دولت در زمينه‌ي حراست و گسترش جنگل هاي پسته ، سالانه مليون ها دالر از اين بخش نصيب دولت و مردم افغانستان خواهد شد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top