کسب مقام اول زعفران افغانستان در سطح جهان

برای دومین بار زعفران افغانستان در سطح جهان ازلحاظ کیفیت خوب مقام اول را بدست اورده است .

مسئولین یک شرکت خصوصی به نام افغان زعفران در هرات می گویند که در نتیجه ی زحمات  13 ساله انان در سال گذشته و سال جاری در عرصه ی رشد و تولید زعفران  در سطح جهان برای دومین بار در کشور بلجیم مقام اول زعفران باکیفیت را بدست اورده اند .

عبدالغفار حمید زی رئیس شرکت افغان زعفران با بیان این مطلب می گوید : آنان در بخش تولید، پروسس، بسته بندی، بازاریابی و صادرات زعفران و ایجاد زمینه و فرصت شغلی برای هزاران تن از هموطنان در ولایات مختلف کشور اقدامات زیادی انجام داده اند.

وی همچنان می افزاید : این شرکت با بالا بردن کیفیت زعفران مطابق به استندردهای بین المللی و تاسیس لابراتوار برای تعین کیفیت زعفران درافغانستان توانسته است  چندین جایزه و گواهینامه بین المللی معتبر را به دست  آورد .

اقای حمید زی همچنان می افزاید :در حال حاضر نبود استاندارد ملی برای زعفران کشور ،عدم توجه دولت به مشکلات زعفران کاران و ورود زعفران بی کیفیت ایرانی به داخل کشور از چالش های اساسی شان می باشد که تا کنون دولت در این زمینه کدام اقدامی را انجام نداده است .

سطح تولیدات زعفران هرات در سال گذشته بین دو تا سه تن بوده است و امسال نسبت به  افزایش علاقمندی دهاقین در این ولایت سطح تولیدات هم  نسبت به سال گذشته افزایش خواهد یافت .

گفته می شود که زعفران از سال ۱۹۹۱ تا کنون در افغانستان کشت می شود و در سال های اخیر بیش از ۵۰۰ هکتار زمین در ولایات مختلف کشور از جمله پروان، پنجشیر، کاپیسا، ارزگان، فراه و هرات زیر کشت زعفران قرار گرفته است.

هم اکنون ۵ تا ۱۰هزار تن در بخش تولید زعفران در سراسر کشور مصروف کار هستند و از این طریق امرار معاش می کنند.

گزارش: شعیب تنها شکران

ادیت: پدرام قاضی زاده

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top