ازهفته صلح درولايت هرات با حضور روح الله نيكپا تجيلل گرديد

بیش از ده ها تن از ورزشكاران ولايت هرات با گردهمايي دراستديوم ورزشي اين ولايت ، به مناسبت روز جهانی صلح خواهان برقراری صلح دایمی در افغانستان شدند.اين مراسم كه با حضور شماري ازشهروندان هرات، مقام های دولتی، نمایندگان ولسی جرگه و ورزشکاران در استدیوم ورزشی این ولایت تجلیل گرديد.اشتراك كننده گان از تمام جناح های درگیر خواستند تا به پروسه صلح بپیوندند. شهروندان هرات هفته صلح را باحضور روح الله نیک قهرمان مدال آور شان تجلیل کردند.

مراسم گسترده زیر نام ما صلح میخواهیم با حضورروح الله نيكپا مدال آوركشور،عصرروز یکشنبه دراستدیوم ورزشی هرات بااشتراک نماینده گان مردم در مجلس، مسولان دولتی ونهاد های مدنی، علما وشمار زیادی از ورزش کاران هرات برگذارشد.

اشتراکننده های این مراسم باصدور یک قطعنامه خواهان توقف جنگ ومجازات عاملان خشونت و کشتار مردم افغانستان شدند.

داکترداودشاه صبا والی هرات با اشاره به گذشته پر افتخار افغان ها در عرصه صلح وتوسعه، مداخله بیگانگان را عامل عمده ی بی ثباتی و بازماندن از انکشاف خواند.

وی افزود: جوانان افغان برای دشمنان صلح درکشورهشداردادند که میتوانند با اندیشه صلح خواهی شان مدال های قهرمانی جهان را بدست آورند.

آقای صبا ازروح الله نیک پا به عنوان مدال آور صلح و لبخند برای مردم افغانستان یاد کرد.

از سوی دیگر روح الله نیک پا با ابراز خرسندی ازاستقبال مردم هرات، کسب مدال برنز در مسابقات المپیک لندن را حاصل تلاش همگانی وحمایت مردم افغانستان دانست.

روح الله نیکپا دارنده دو مدال برنزمسابقات المپیک لندن و بیجینگ، ازچهره های سرشناس ورزش افغانستان است.

آقای نیک پا برای شرکت دربرنامه های که به مناسبت روز جهانی صلح درهرات روی دست گرفته شده دوروز قبل به هرات آمده است.

همچنان برای استقبال ازروح الله نیک پا قهرمان ورزش افغانستان صدها تن از ورزش کاران هرات به اجرای مبارزات رزمی و حرکات نمایشی پرداختند.

در پایان این مراسم کبوتر سفید صلح ازسوی والی هرات پرواز درآمد.

این درحالیست که همزمان با برگذاری مراسم تجلیل از هفته صلح در غرب کشور شماری از مخالفان مسلح دولت در ولایت بادغیس از جنگ دست کشیده وبه برنامه صلح پیوستند.

مسولان محلی در باغیس گفته اند که این افراد 26 نفر هستند که پیش از این در دوگروه فعالیت های ضد دولتی را در بخش های از ولایت بادغیس داشت اند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top