تاجران ولايت هرات: اگردولت بر قرارداد شركت غضنفرگروپ تجديد نظرنكند، سرمايه خودرا ازكشورخارج ميكنيم

تاجران ولايت هرات ميگويند: فيصله شوراي وزيران مبني برامضا قرارداد 500 هزارتني مواد نفتي شركت غضنفرجفاي بزرگي درحق مردم،تاجران ومحيط زيستي منطقه ميباشد. به گفته اين تاجران :”غضنفر گروپ به بهانه نفت نيمه خام، نفت پيرماگون را وارد كشورنموده و آن را به قیمت نازل به بازار عرضه می‏كند، كه با این كار از یک سو از پرداخت مالیه فرار می‏کند و از سوی دیگر زمینه رقابت ناسالم را بار آورده است.”عكس تاجران نفت وگاز

با آن كه در اين اواخر قيمت مواد نفتی در بازارهای جهانی هیچ تفاوتی نكرده است، اما گفته ميشود: قیمت هر تن تیل در كشور، 350 دالر امریكایی افزایش یافته و فی لیتر تیل از 55 افغانی به 66 افغانی بالا رفته است كه همزمان با شروع فصل سرما، نگرانی شماری از مردم را برانگیخته است.

ارزش مواد نفتی در كشور، درحالي افزايش يافته است، كه شمارزيادي ازشركتهاي وارد كننده تیل، نسبت به تصمیم شورای وزیران در خصوص صدور مجوز تصفیه خانه نفتی به شركت غضنفر گروپ، اعتراض دارند.

آنان ميگويند: دراين اواخر شوراي وزيران كشورقراردادي را براي شركت غضنفر به تصويب رسانيده است كه واردات نفتي اين شركت ازپرداخت محصول معاف بوده و اين شركت ميتواند تا مرز500 هزارتن نفت نيمه خام را وارد كشورنمايد.

شماري ازتاجران حوزه غرب كه امروز درولايت هرات گرد هم آمده بودند ميگويند: که تصفیه خانه غضنفر گروپ، توانایی تصفیه مواد نفتی نیمه خام را ندارد و این شرکت به بهانه تصفیه مواد نیمه‏ خام نفتی در کشور، این مواد را پس از مخلوط کردن با یک نوع مواد دیگر به بازار به بهای کم عرضه می‏کند.

به گفته اين تاجران :”غضنفر گروپ به بهانه نفت نيمه خام، نفت پيرماگون را وارد و آن را به قیمت نازل به بازار عرضه می‏كند، با این كار از یک سو از پرداخت مالیه فرار می‏کند و از سوی دیگر زمینه رقابت ناسالم را بار آورده است.”

محمديونس قاضي زاده معاون اجرائيه اتاق تجارت وصنايع هرات ورئيس شركت يونس شكيب: با انتقاد از شركت غضنفر گروپ، می‏‌گوید: “این شركت توانایی تصفیه نفت خام را ندارد و از سوی هم آن‏ها به بهانه واردات نفت خام، “نفت پخته” از نوع پیرماگون را وارد می‏كند كه در تركیب آن یك نوع مواد مضره وجود دارد و به صحت انسان ومحيط زيست مضر است.”

اين تاجران همچنان ميگويند: قراربود كه درآينده نزديك ،به درخواست رياست اتاق تجارت افغانستان ، هئيتي براي بررسي فابريكه تصفيه خانه نفت غضنفرگروپ ، ازكشورآلمان به افغانستان بيآيد ولي هنوز معلوم نيست كه شوراي وزيران چرا قبل ازآمدن اين هيئت براي شركت غضنفر گروپ مجوز فعاليت داده است.

اين تاجران هشدارميدهند: درصورتي كه دولت به درخواست آنها گوش ندهد، واردات نفتي خودرا به حالت تعليق درآورده و سرمايه هاي خودرا ازكشورخارج خواهند نمود.

با اينحال سرداربهادررئيس تصفيه خانه شرکت غضنفرگروپ می‏گوید: با سرمایه گذاری 32 ملیون دالری، تصفیه خانه مجهز مواد نفتی را در بندر حیرتان ایجاد کرده و از روند كاری این تصفیه خانه، وزارت تجارت و كمیته ملی نورم و استندرد، نظارت می كنند.

به گفته وي: پس از آن كه این شركت با موفقیت، اضافه ‏تر از 1300 تن تیل را به بازار عرضه كرد، پیشنهاد اضافه ‏تر از این مقدار مواد را برای ادامه كارش، از وزارت تجارت طی مكتوب رسمی، تقاضا نمود كه پس از تصویب شورای وزیران به اين شركت اجازه داده شد، تا به صورت دوامدار به مقدار 500 هزار تن نفت خام دیگر را نیز وارد نماید که اسناد آن  نیز موجود است.”

با اين همه گفته ميشود: كه ” شركت غضنفر گروپ، مواد نیمه تصفیه شده را بدون آن که تصفیه کند، با مواد دیگر مخلوط كرده و باکاهش صد دالری در هر تن، به بازارها عرضه می‏كند”.

شماري ازكارشناسان به اين باورند كه در رقابت‏های شخصی و اقتصادی كه شركت‏‌ها با هم دارند، مردم متضرر می‏شوند و سود بزرگی از این بابت به به جیب مافیا می‏رود.

1 دیدگاه;

  1. بسته بندی: بازار لاین | قیمت نفت خام به کدام سو می رود

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top