تظاهرات گسترده ی مردم بادغیس در پی فرار شرکت راه سازی ترکی ازآن ولایت

صدها تن ازباشنده گان ولایت بادغیس به منظور توقف کار ساخت سرک حلقوی کشور و پروژه های آب وبرق درآن ولایت دست به تجمع اعتراضی زدند. آنان میگویند: بیشتر از دو سال است که کار ساخت بخش های باقی مانده سرک حلقوی کشور در ولایت بادغیس قرارداد گردیده ولی از آن زمان تاکنون هیچ توجهی جدی صورنگرفته است. این مردم همچنان دولت مرکزی را به بی توجهی متهم نموده وعامل اصلی این مشکلات را فساد ادارای دراداره های مربوطه عنوآن عنوان میکنند.

بیش از دوسال قبل وزیر فواید عامه در مراسم گشایش این سرک گفته بود: که قرار است مبلغ ۳۹۷میلیون دالر برای ساخت این سرک، سی میلیون دالر جهت خدمات اجتماعی و پنجاه میلیون دالر دربخش امنیت به کار رود اما اکنون صدهاتن ازباشنده گان ولایت بادغیس دریک تجمع اعتراضی می گویند: کارساخت این سرک نه تنها پیش نرفته بلکه به شکل درست واساسی نیز کاری دراین راستا صورت نگرفته است.Video 2

معترضین ادعا میکنند که کمپنی های قرارداد کننده ی این سرک ازمدتی است که منطقه را ترک نموده و کار پروژه سرک را نیز به حال تعلیق درآورده اند.

آنان از مسؤولین حکومت مرکزی می خواهند تا کار ساخت این سرک را که یکی از بزرگترین پروژه های زیربنایی است با جدیت دنبال کنند.

این اعتراض کننده گان می گویند: در صورت تکمیل شدن این سرک اموال تجارتی ازهرات به صفحات شمال به آسانی انتقال می یابد.

آنان هشدار میدهند در صورتیکه دولت مرکزی به این موضوع توجه جدی ننماید، دست به تظاهرات گسترده تری خواهند زد و شاهراه هرات بادغیس وسمت شمال را مسدود خواهند نمود.

ازسوی دیگر: نماینده گان مردم درشورای ولایتی میگویند: طی این مدت ضمن اینکه به کارساخت سرکت توجهی صورت نگرفته است، بیشتر ازپیش نیز سرک خراب شده وبه اقتصاد مردم خسارت کلی وارد گردیده است.

مولوی باسط صارم معاون شورای ولایتی بادغیس میگوید: این کمپنی های میلیونها افغانی پول مردم ولایت بادغیس را نیز با خود برده اند و کار ساخت سرک را نیز به حالت معلق رها ساخته اند.

درهمین حال احمدالله علیزی والی بادغیس تائید میکند که کار ساخت سرک حلقوی درآن ولایت به کندی به پیش میرود.

وی گفت: مشکل اساسی این معضل در وزارت فوائد عامه درمرکز کشوراست، آنچه به ولایت بادغیس و حکومت محلی مربوط میشود، برطرف گردیده است.

وی میگوید: چندین بار از مرکز کشور به ولایت بادغیس هئیت عزام شده است ولی هیچ نوع توجه جدی ازسوی هیئت صورت نگرفته است.

والی بادغیس گفت: درحالیکه به منظور سرعت بخشیدن به کارساخت سرک حلقوی لامان ارملق، حتی مردم با مسئولان همکاری نزدیک داشته ودرمسیرسرک ازانجینران و تجهیزات پروژ حمایت وحراست کرده اند، با آنهم به دلایل نامعلومی کار این سرک به حالت تعلیق درآمده است.

این در حالیست که مقامات وزارت فوائد عامه کشورگفته بودند: پنجاه ملیون دالر امریکایی از سوی بانک جهانی برای تامین امنیت این سرک حلقوی پرداخته شده و قرار است بیش از ده هزار تن در این پروژه به کار گماشته شوند.

گفته می شود: سرک حلقوی که شمال را با غرب کشور وصل می کند، بیش از ۳۰۰۰کیلومتر طول دارد.

با اکمال این جاده کار ساخت سرک حلقوی کشور پایان می یابد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top