ساربانان(شترسواران افغان) سازنده گان اولينها دراستراليا

یک مستند ساز افغان، فیلم مستندی ساخته است ، که نشان می دهد افغان ها نخستين كساني بوده اند كه صنعت ،تكنالوژي وزراعت را در استرالیا به وجود آورده اند. “افغان های ساربان در استرالیا ” نام فیلم مستند یک ساعته ای است که شام روز گذشته (چهارشنبه) برای نخستین بار در ولایت هرات به نمایش گذاشته شد. فهيم هاشمی سازنده اين مستند می گوید: که این فیلم را با هزینه شخصی خودش ساخته ااست وهيچ کسی در این زمینه از او حمایت نکرده است.

این فلم كه توسط فهيم هاشمي فلم سازافغان دركشوراسترليا تهيه گرديده است، مسافرت عده اي از ساربان های افغان را حكايت ميكند، که در فاصله بین سالهای 1860 تا 1920 میلادی، بیش از3 هزار کیلومتر راه را با شتر و یا پای پیاده برای رسیدن به استرالیا طی نموده اند.

این سفر مدت ها طول می کشد و سرانجام پس از انتقال شترها از کشتی به روی خشکی، افغان ها در کشور استرالیا ساکن می شوند.

فهیم هاشمی کارگردان مستند “افغان های ساربان در استرالیا ” می گوید: که این فیلم مستند در کشور استرالیا تهیه شده و ساخت آن مدت چهار سال طول کشیده است.

او می گوید: این مستند که به روایت تاریخی نانوشته می پردازد، بر اساس اسناد و شواهد موجود تاریخی ساخته شده و دست آورد های افغان ها را در طول تاریخ مراودات شان با استرالیا، در این کشوررا نشان می دهد.

این فیلم  با اشاره به  فعالیت های مردم افغانستان در استرالیا، نشان می دهد که افغان ها در احداث اولین خط ریل در این کشور و همچنین در وصل کردن خط تلگرافی بین بریتانیا و استرالیا نقش مهمی داشته اند؛ همچنین دین اسلام نیز برای اولین بار توسط افغان ها در استرالیا ترویج می شود.

اولین مساجد اسلامی نیز 153 سال قبل به دست مهاجران افغانستانی در استرالیا ساخته شد، پیوند برخی از نهال های زراعتی  و میوه نیز برای نخستین بار توسط افغان ها در استرالیا صورت گرفته است.

در حال حاضر نیز ده ها خانواده که اصلیت افغانی دارند و از نخستین مهاجران استرالیایی به شمار می آیند در این کشور زندگی می کنند. حتی برخی مناطق، جاده ها و  مساجدی که به وسیله اولین افغان های مهاجر در استرالیا ساخته شده اند،  تا هنوز هم باقی مانده و از آنها استفاده می شود؛ این آثار به نام خود آن افغان های مهاجر نیز نام گذاری شده است.

فهيم  هاشمي کارگردان مستند ساربان هاي افغان دراستراليا، متولد هرات است؛ به همین دلیل نیز، مستندش را برای نخستین بار در شهر هرات به نمایش گذاشته است.

قراراست این فیلم مستند، تاچند روز دیگر در شهر کابل نیز به نمایش گذاشته شود وگفته ميشود كه اين فلم مستند كانديد جشنواره فلم هاي تاريخي بين الملي نيزميباشد.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top