شکایت فابریکه داران کچ وفروشنده گان مصالح ساختمانی ازواردات کچ مشابه خارجی به بازار هرات

شماری از فابریکه داران و فروشنده گان مصالح ساختمانی در شهر هرات میگویند: از زمانیکه واردات گچ از کشورهای خارجی آزاد گذاشته شده است این روند اثرات منفی بر تولیدات داخلی آنان داشته است.

این افراد میگویند: عدم حمایت دولت و نبود امکانات کافی در کشور باعث شده تا گچی که آنان در ولایت هرات استخراج و تولید میکنند از کیفیت خوبی برخوردار نبوده و در قسمت فروش آن با مشکل مواجه گردند.

در حال حاضر گچ به صورت آزادانه از کشور ایران وارد افغانستان میشود و این گچ بزرگترین رقیب گچ وطنی در ولایت هرات محسوب میشود.

فابریکه داران و فروشنده گان گچ درهرات  اسنادی را به دسترس رسانه ها قرار داده اند که حدودا” یک سال و دو ماه قبل خلاف فرمان رئيس جمهور كشور به اساس فرمان های مکرر داکتر داوود صبا والی هرات به ریاست گمرک آن وقت یک محموله 30 هزار تنی گچ سفید از کشور ایران وارد هرات شد که گفته میشود این خود بر قیمت و کیفیت گچ وطنی اثر منفی گذاشت.

این اسناد بیانگر آن است که این محموله 30 هزار تنی گچ به صورت غیر قانونی وارد کشور شده است اما شماری از فروشنده گان مصالح ساختمانی در هرات میگویند: با واردات این گچ در بازار هرات قیمت ها به صورت قابل ملاحظه ای کاهش یافت و مشکلات کمبود گچ در هرات مرفوع گردید.

در همين حال محمد طاهر عنبري رئيس اداره مبارزه با ارتشا و فساد اداري درغرب کشور ضمن تأیيد اين موضوع مبني بر واردات غير قانوني اين محموله 30 هزار تني گچ به ولايت هرات میگوید: اين قضيه به صورت جدي تحت بررسي آنها قرار دارد.

اما محی الدین نوری سخنگوی والی هرات ضمن بی اساس خواندن اسناد منتشر شده میگوید: والی هرات به اساس فیصله شورای وزیران مبنی بر آزاد بودن واردات گچ , اجازه ورود این محموله  گچ را داده است.

با این وجود مسئولان  ریاست گمرک هرات میگوید: در حال حاضر واردات گچ ایرانی به اساس فیصله شورای وزیران که شش ماه قبل صورت گرفت جریان دارد و این خود بر کاهش قیمت ها در بازار هرات تأثیر مثبت داشته است.

فابریکه داران کچ هرات میگویند: که در نتیجه سیاست های ناقص حکومت که اجازه می دهد کالاهای خارجی بطور بی رویه وارد کشور شود، کاروبار خود را از دست داده اند و نمی توانند با رقیبان خارجی شان رقابت کنند.

هرات که یکی از مناطق نسبتاً امن کشور می باشد، شاهد سرمایه گذاری قابل توجه در بخش صنایع تولیدی بوده است، اما تقریباً نصف کل 300 فابریکه ای که از سال 2005 به اینسو درین شهر ایجاد شده اند، اکنون مسدود گردیده و متباقی نیز درگیر مشکلات گوناگون می باشند.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top