مراسم عاشورا به آرامش درولايت هرات برگذار گرديد

مراسم عاشورا در شهر هرات، امروزپنجشنبه با حضور هزاران تن ازعزاداران حسینی در میان تدابیر شدید امنيتی و با آرامش برگزار شد. مقامات محلی در ولایت هرات میگویند: از چند روز پیش از عاشورا، کميسيون ويژه ای را مامور کنترل اوضاع شهر هرات، به منظور جلوگیری از هرگونه واقعه خشونت در اين شهرکرده بودند.Shuraa

هزاران تن ازعزداران حسینی درشماری ازتکیه خانه ها ومساجد شهرهرات با برگذاری مراسم ختم قرآن عظیم الشان و مراسم ویژه عزاداری،  و همچنان اهدایی خون و طعام به مردم مستحق  به تجلیل و یادبود ازشهادت امام حسین ع و یاران با وفای شان ،پرداختند.

درهرات مراسم ویژه ای عاشورا با حضور مقامات محلی هرات وشماری ازمردم مسلمان این ولایت درمسجد جامع بزرگ این شهر برگزارشد.

درمراسم برگذاري عاشوراي درهرات سخنرانان به تجلیل و بزرگداشت ازشخصیت والای امام حسین شهید و یارانشان پرداخته و امام حسين را  متعلق به تمام مسلمانان دنیا دانسته وازمردم هرات خواستند تا با الگو برداری ازاوصاف و رفتار و همچنان شهادت و جان فشانی امام حسین شهید درکنار هم با برادری و اخوت زند گی نمایند.

درهمین حال به شمول تکایا و مراکز دینی ، هزاران تن ازمردم مسلمان و عزادار ولایت هرات : با حضور درکمپ های اهدایی خون ، با اهدایی قطرات خون شان،ازرشادت و جان فشانی امام حسین  ویاران شان  درروزعاشورا به گونه ویژه ای تجلیل نمودند.

ده ها تن از زنان ومردان در صف بوده اند تا برای نیاز مندان خون شان را اهداء  نمایند.

مسولین صحی در ولایت هرات میگویند: امروزاضافه از 400 پاکت 500 سی سی (دوصد هزارسی سی)  خون از سوی مردم  برای نیاز مندان اهدا ء شده است.

ازسوي هم مسئولان كمپاين اهداي خون ميگويند: بيش از1500 تن را ثبت نام نموده اند، تا دروقت ضرورت براي نيازمندان خون اهدا نمايند.

همچنان امروز در کنار مراسم های سخنرانی، ختم های قرآن ،اهدای خون به نیاز مندان، طعام دهی عمومی نیزاز سوی مردم حمایت چشم گیری داشت.

به گفته شماری ازسخنرانان درمراسم عاشورا درهرات وحدت و اخوت بین همه مسلمانان افغانستان تنها روزنه ای است که جامعه اسلامی  را به آینده امیدوار می کند.

درمراسم امروز مقامات محلی هرات نیز تمامی مسلمانان شيعه و سنی را به اتحاد فراخواندند.

دهم محرم  روزعاشورا سالروز شهادت امام حسين نواده پيامبر بزرگ اسلام، همه ساله در کشورهای اسلامی منجمله افغانستان تجلیل گردیده و تعطيلی عمومی است.

در اين روزشماری از مسلمانان به برگزاری مراسم عزاداری و سينه زنی می پردازند و عده ای دیگر قرآن عظیم الشان  می خوانند، به زيارت مردگان می روند وبه دادن نذورات میپردازند.

همچنان گزارش های رسیده ازولایات فراه،غوروبادغیس بیانگرآنست که مراسم عاشورای حسینی دراین ولایت نیزبه آرامش برگذارگردیده است.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top