ملیاردرهای بعدی درحکومت کی ها خواهند بود؟

16 ملیاردالر کمک جامعه جهانی درکنفرانس توکیو سوغاتی بود برای مردم افغانستان ازطرف کشورهای حامی؛  پولی که بازنگرانی های مردم افغانستان را درچگونگی مصرف آن افزوده است.

شرکت کنندگان نشست بین المللی توکیو در مورد افغانستان که شمار شان به بیشتر ازهفتاد کشورمیرسید، بعد ازاینکه حامد کرزی ریس جمهورکشور درسخنرانی خود ازمبارزه جدی علیه فساد اداری درنهاد های دولتی اطمینان داد ؛تعهد کرده اند که شانزده میلیارد دالر برای بخش غیرنظامی و تقویت زیربناهای اقتصادی در اختیار افغانستان قرار دهند.

البته این پول، برای یک دوره چهار ساله، برای دولت ومردم افغانستان داده شده است وبیتشرین کمک را دراین نشست دربین کشورهای حامی افغانستان ایالات متحده امریکا؛ جاپان ؛آلمان وبریتانیا نمودند.

این وعده ها وتعهدات همه مشروط به پاسخ مثبت حکومت افغانستان بخواستهای جامعه جهانی است خواستیکه درقدم اول مبارزه جدی علیه فساد پیشه ها دربدنه دولت است.

 دراین نشست کشورهای جهان یک باردیگر انسان دوستی وبشردوستی خودرا نسبت به مردم افغانستان نه تنها نشان دادند بلکه برای چندمین بارثابت ساختند.

پیش ازنشست توکیو مقامات افغان بارها گفتند  با دریافت تعهدات مالی جدید در نشست توکیو، تلاش می کنند تا زیربناهای اقتصادی افغانستان را تقویت کرده و زمینه را برای خودکفایی کشور فراهم کنند شعاریکه درده سال گذشته داده شده وکمترمردم افغانستان شاهد عملی بودن ان بودند.

هرچند حامد کرزی دراین کنفرانس وباحضور کشورهای شرکت کننده یک باردیگر شوخی همیشگی خودرا تکرار کرد شوخی که ما کوشش میکنم با فساد اداری دردولت افغانستان مبارزه کنیم .

بحث مبارزه با فساد اداری دردولت افغانستان درده سالی که گذشت یکی ازشعارهای میان تهی بوده است که دیگرمحال است مردم فریب آن را بخورند ولا اقل ده فیصد به ان خوشبین باشند.

طی این مدت کمیسیون های زیادی بخاطر مبارزه علیه فساد اداری درافغانستان تجربه شد متاسفانه نه تنها که این کمیسیون ها کاری نکردند بلکه خیلی ها بدین باورند که خود به یک حامی کلان فساد پیشه ها دردولت مبدل شده اند.

عاملین ورشکستگی کابل بانگ واختلاس حدود 900 ملیون دالری ازاین بانگ ؛قضیه اختلاس دروزارت ارشاد حج واوقاف وفرارصدیق چکری وزیر وقت حکومت به خارج ازمرزهای کشور و ده ها مورد دیگرهنوز فراموش مردم افغانستان نشده است.

اگر بعد ازانتخابات ریاست جمهوری  سال 2014 همین چهارصد نفریکه طی این ده سال درحکومت افغانستان هرچه از دست شان امد برسرمردم مظلوم وفقیرافغانستان دریغ نکردند باز درگرده مردم سوار باشند احساس میشود که این 16 ملیارد دالر بازبه جیب کسانی میرود که ملیارد ها دالردیگر را با فامیل ؛اقوام وخویشاوندان خود به مصرف رساندند وفقط چیزیکه عاید مردم افغانستان شد منت گزاری کشورهای کمک کننده بوده نه چیزی بیشتر ازآن .

مردم خوب میدانند که مبارزه علیه فساد اداری درافغانستان حرف مفت است تا یک تعهد ووظیفه ؛ومردم چشم به راه اند تا ببینند که کی ها با این کمک هنگفت کشورهای بشردوست به شمار ملیاردرهای حکومتی  درافغانستان اظافه میشوند.

سوالات زیادی درچگونه به مصرف رسیدن این پول درذهین مردم وجود دارد. که چیطور وبه کدام تعهد این پول به مصرف میرسد؟ آیا برنامه های عملی که حکومت دردست اجرا دارد کجاست؟ آیا زمانیکه حامد کرزی صحبت ازمبارزه علیه فساد اداری میزند منظورش کیست وتوان به محاکمه کشیدن انهارا دارد؟ ایا حکومت نمیداند که دیگه شعارمبارزه علیه فساد اداری برای مردم ماهیت خودرا ازدست داده است؟ وایا دربین حدودا چهارصد نفریکه درحکومت طی این ده سال ازیک اداره به اداره دیگررفتند وبدنام شدند بنام تعهد به مردم چیزی وجود دارد ؟ هرچه به گندد نمکش می کنند وای ازآن روز که بگندد نمک.

بشير حنيف

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top