نخستین نشست اتاق‌های مشترک تجارت ایران و افغانستان در تهران

اتاق‌های مشترک ایران و افغانستان نشستی را به منظور افزایش مبادلات تجارتی در تهران برگزار کردند. نمایندگان اتاق‌های مشترک دو کشور می‌گویند: این نشست برای نخستین‌بار به‌هدف توسعه میزان واردات و صادارات کالا‌ها میان افغانستان و ایران برگزار شده است. شماری از تاجران نیز برگزاری چنین نشست‌ها را فرصتی برای گسترش روابط تجاری دو کشور عنوان می‌کنند.

این نشست به هدف توسعه روابط تجارتی میان افغانستان و ایران و افزایش سطح واردات و صادارت کالاهای دو کشور در بخش‌های مختلف به ویژه مواد نفتی، مواد غذایی، دارو، تجهیزات بهداشتی و مواد ساختمانی برگزار شده است.

میراجان سلیمان‌خیل رییس اتاق مشترک افغانستان و ایران شعبه هرات و هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری این ولایت هدف از راه‌اندازی توافق تجاری را مبادلات کالاهای دو کشور عنوان کرد و افزود که تمرکز آنان بیشتر روی صادرات از افغانستان به ایران می‌باشد.

وی برگزاری نخستین فروم تجاری را فرصت مناسب برای شریک ساختن تجارب میان تاجران هر دو کشور عنوان کرد.

رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان در تهران نیز تاکید می‌کند که این نشست فرصتی را برای شناخت کالاهای دو کشور بیشتر از پیش مساعد می‌سازد.

سیدحسین سلیمی رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان شعبه تهران می‌گوید: این نشست بر علاوه اینکه تاجران افغانستان کالاهای مورد نیازشان را انتخاب می‌کنند، سبب خواهد شد تا تاجران ایران نیز کالاهای مورد نیاز خود را از تولیدات افغانستان انتخاب کنند.

وی افزود: این فروم تجاری در بیلانس توازن صادرات و واردات دو کشور موثر است.

درهمین حال برخی از تاجران ایران و افغانستان برگزاری چنین نشست‌ها را فرصت مناسب به هدف رشد و توسعه روابط تجارتی میان افغانستان و ایران عنوان می‌کنند.

آنان هم‌چنان تاکید دارند که در این نشست در مورد چگونگی توازن صادارت و واردات میان دو کشور نیز بحث می‌کنند.

از سوی دیگر تاجران ایران نیز تاکید دارند، که این نشست ها سبب خواهد شد تا بر علاوه صادرات کالاهای شان، تولیدات افغانستان را وارد کنند.

این فروم تجاری برای دو روز برگزار می‌گردد و قرار است و قرار است فعالین سکتورهای خصوصی دو کشور در نشست‌های رودرو ظرفیت‌های موجود تجارتی در سکتورهای مختلف را مورد بحث قرار دهند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top