افزایش دو درصدی سرطان پستان در ولایت هرات

مسوولان صحی در ولایت هرات از افزایش دو درصدی بیماران سرطان پستان در سه ماه نخست سال جاری میلادی نسبت به سال پار در این ولایت خبر می‌دهند.

داکتر فرزانه رسولی مسوول بخش مموگرافی شفاخانه‌ی خیریه رضایی در ولایت هرات به رسانه‌ها گفته است که سرطان پستان یکی از شایع‌ترین نوع سرطان‌ها در بین خانم است.

او می‌گوید در سه ماه نخست سال جاری میلادی به تعداد نزدیک به ۳۰۰ خانم به این شفاخانه مراجعه کرده که از میان آنان ۲۶ تن مبتلا به سرطان پستان بودند.

وی در ادامه افزود در حالیکه در جریان سال گذشته میلادی بیشتر از هفت‌صد خانم به این مرکز درمانی مراجعه کرده‌اند تنها از میان آنان ۸۴ تن مبتلا به سرطان پستان بودند.

خانم رسولی در ادامه افزود که بر اساس آمار های آنان، افزایش دو درصدی مبتلایان به این بیماری را نشان می‌دهد.

وی گفت که بیشتر خانم‌ها از سنین ۳۵ سال به بالا به این بیماری مصاب می‌شوند و ادامه داد که خانم‌ها پس از متوجه شدن کتله‌ی در ناحیه سینه، یا خارج شدن نوع افرازات و یا زخیم شدن جلد پستان به داکتر معالج مراجعه کنند که در مراحل ابتدایی تداوی آن آسان‌تر می‌باشد.

گزارشگر: آدینه قاضی زاده

 

برای دریافت اخبار دقیق، به کانال تل‌گرام کهندژ بپیوندید!

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top