بازار بزرگ خرید و فروش برای خانم‌ها در یکی از صفحات فیس‌بوک

از یک‌سال به این‌سو یک صفحه‌ای خرید و فروش اجناس، مخصوص خانم‌ها در فیس‌بوک از سوی یک بانو در ولایت هرات راه‌اندازی شده که تا اکنون میلیون‌ها افغانی در آن خرید و فروش صورت گرفته است.

این بانو هدف راه‌اندازی این صفحه را توجه به اقتصاد خانواده‌ها عنوان می‌کند و می‌گوید خرید و فروش در این‌جا برای خانواده‌ها مفید بوده است.

نایاب پوریا رحیمی مسوول گروه خرید و فروش اجناس دستَ اول و دستَ دوم می‌گوید یک‌سال پیش وقتی مردم را علاقه‌مند خرید اجناس دستَ دوم در بازار هرات می‌دید، به فکر راه‌اندازی گروهِ در صفحات اجتماعی شد.

او می‌گوید اکنون این صفحه یکی از بزرگترین بازارهای هرات به شمار می‌رود و بیشتر از 12 هزار عضو دارد که همه خانم‌ها هستند.

بانو پوریا افزود که در جریان یک‌‎سال از فعالیت این گروه، چندین تازه عروس از بهر مشکلات اقتصادی که توان خریداری لوازم نو با قیمت بالا را نداشتند، لوازم خانه‌های خویش را از این جا تهیه کرده اند.

وی گفت تا اکنون آمار دقیق خرید و فروش در این گروه مشخص نیست اما می‌گوید ده‌ها میلیون افغانی اجناس در این صفحه خرید و فروش شده که چندی پیش یک زمین در مرکز شهر هرات تنها به قیمت نزدیک به چهارصد هزار دالر آمریکایی از طریق این صفحه خریداری شده است.

خانم پوریا در ادامه افزود پس از اینکه اجناس از سوی خانم‌های عضو در این صفحه تایید می‌گردد از طریق پیام کتبی قیمت آن مشخص شده و پس از آن به درب خانه‌های‌شان فرستاده می‌شود.

از سوی‌هم شماری از اعضای این صفحه از ایجاد چنین فضای ابراز خرسندی می‌کنند و می‌گویند بیشتر خانم‌ها لوازمِ در خانه دارند که شاید مورد استفاده آنان قرار نگیرد اما خانم‌های دیگرِ آنرا ضرورت داشته باشند.

فتانه که عضو این گروه است می‌گوید سهولت‌های زیادی برای خانم‌ها ایجاد شده است و حتی بیشتر خانم‌ها پول خوبی از این طریق به دست آورده اند.

پس از رشد و توسعه تکنالوژی در کشور و درسترسی شهروندان به وسایل ارتباطی، بازرگانی انترنیتی نیز رو به رشد است.

گزارش: نذیر ایوبی

ویرایش: پدرام قاضی‌زاده

Top