آغاز روند انتقال اوراق رای دهی در ولایت هرات

کمیسیون مستقل انتخابات ولایت هرات از آغاز انتقال اوراق رایدهی انتخابات دور دوم ریاست جمهوری ازولسوالی ها به مرکزدفتر ولایتی درداخل شهرخبرمیدهد. به گفته آنان: تا به اکنون اوراق رای دهی شماری ازولسوالی ها منتقل گردیده است وبقیه نیز درحال انتقال است.

مسئولان کمیسیون ولایت انتخابات درهرات میگویند: پس ازختم پروسه رای دهی دوردوم انتخابات اوراق رای دهی به محل مرکزی جمع آوری آرا منتقل گردیده است.انتقال اوراق رای دهی درهرات

داکتر داوود صدیق زاد رئیس کمیسیون ولایتی انتخابات درهرات میگوید: پروسه انتقال اوراق رای دهی که ازشب گذشته آغاز گردیده است، اوراق رای دهی شهر و سه ولسولی هرات به مرکز دفترولایتی انتقال یافته است.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات درهرات گفت: این روند همچنان ادامه دارد و بقیقه اوراق رای دهی نیز بزودی انتقال خواهد یافت.

صدیق زاد میگوید: تا به اکنون با هیچگونه مشکل درروند انتقال اوراق رای دهی روبرو نشده اند و نیروهای امنیتی نیز دراین مورد با جدیت بیشتر عمل میکنند.

مسئولان کمیسیون مستقل درولایت هرات نیز ازعملکرد مثبت نیروهای امنیتی افغان درزون غرب کشور ابرازرضایت نموده و هرگونه جانبداری و دخالت این نیروها درانتخابات روزگذشته را رد نمودند.

رئیس کمیسیون انتخابات همچنان گفت: در چهار ولسوالی هرات برخی ازمتنفذین وبزرگان قومی ، قصد دخالت درروند رای دهی را داشتند، که به اسرع وقت از این اقدام آنها توسط نیروهای امنتیتی جلوگیری گردیده است.

ازسوی هم مسئولان امنیتی درولایت هرات میگویند: هیچگونه چالش امنیتی برای انتقال اوراق رای دهی وجود ندارد و آنها آرای ریخته شده به صندوقها ازسوی مردم را با امانت داری کامل به دفترمرکزی کمیسیون انتخابات منتقل خواهند ساخت.

با اینکه دوردوم انتخابات ریاست جمهوری کشورروزشنبه ۲۴جوزا درسراسر افغانستان خالی ازمشکلات نبود اما دیده میشود: که به شکل رضایت بخش آن برگزار شده است.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top