افتتاح یک ذخیره گاه بزرگ مواد خوراکی درولایت غور

یک ذخیرگاه بزرگ مواد خوراکی (سیلو ) درشهر چغچران مرکز ولایت غور به بهره برداری رسیداین ذخیره گاه مخصوص نگهداری گندم است که گفته میشود: با هزینه 27ملیون افغانی از بودجه وزارت زراعت ومالداری کشورایجاد شده است.افتتاح سیلو درولایت غور

عبدالحی خطیبی سخگوی والی غور گفت: این زخیره گاه گندم، با مساحت مجموعی 2000 متر مربع و طول 80 متر وعرض 25 متر می باشد، که گنجایش  5000 تن گندم را دارد.

بگفته خطیبی: این سیلو به هدف زخیره سازی گندم در مرکز ولایت غورایحاد شده است.

وی افزود: هزینه ساخت این ذخیره گاه بزرگ “سیلو” بیست وهفت ملیون افغانی میباشد که ازبودجه وزرات زراعت ومالداری کشور پرداخت شده است.

والی غورنیز ایجاد این مرکز را یک نیاز برای نگهداری مواد خوراکی در مواقع ضرورت برای مردم آن ولایت عنوان کرده است.

این درحالیست که طی سال روان صدها خانواده ازخاطرفقراقتصادی وکمبود مواد خوراکی ودیگرامکانات معیشتی ازاماکن اصلی شان به دیگرولایت حوزه غرب کشوربخصوص هرات مهاجرت کرده اند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top