انتقال 16 زندانی افغان ازکشور ایران به افغانستان

برای اولین بار گروهی اززندانیان افغان درایران براساس موافقت نامه ی که درسال 1385 میان روسای جمهوردوکشوربه امضارسیده بود، ازسوی کشورایران به افغانستان تحویل داده شد.گفته میشود: براساس توافقات افغانستان وایران، زندانیان دوکشور، بر اساس تقاضای خود یا خانواده های شان، مدت حبس باقی مانده شانرا در زندان کشورهای متبوع شان سپری کرده می توانند.

پس ازآنکه 8 سال ازامضا توافق نامه کشورهای ایران وافغانستان مبنی برانتقال زندنیان دوطرف به کشورهای شان، امروز برای اولین بار به تعداد 16 تن اززندانیان افغان ازکشورایران به افغانستان منتقل گردیدند.

انجام تبادل زندانيان ميان دولت ايران و افغانستان با تبادل زندانيان خانم آغاز شد.

آزادی زندانیان افغان

رئیس هیئت اعزامی افغانستان به مرز دوغارون میگوید: امروز برای اولین بار به تعداد 16 تن اززندانیان افغان که 14 تن شان زن و دوتن دیگرمردان میباشند، ازسوی کشورایران به افغانستان تحویل داده شده است.

معاذالله دولتی معاون ریاست امور قنسولی وزارت خارجه ورئیس هیئت اعزامی مرکز میگوید: آمارهای تخمینی آن نشان میدهد که به تعداد 5 هزارزندانی افغان درایران حبس میباشند، که نماینده قوه قضاییه کشور ایران وعده داده است تا تعداد زیادی ازمحبوسینی که واجد شرایط توافق نامه باشند، درآینده به افغانستان منتقل خواهند گردید.

وی افزود:که تنها آن عده از اتباع زندانی افغان از مفاد این موافقتنامه استفاده کرده می‌ توانند، که به حکم قطعی محاکم سه گانه ایران محکوم به حبس شده و مدت زمانی ازحبس شانرا نیز سپری کرده باشند.

به گفته دولتی : این گروه زندانیان که امروزتحویل آنها داده شده است، اکثرآنها به جرم مواد مخدر زندانی بوده و بعضآ نیز جزای حبس ابد دارند.

درهمین حال زندانیانی که ازایران منتقل شده اند ازرئیس جمهوری کشورمیخواهند تا آنهارا ازحبس آزاد نماید.

این زندانیان که هرکدام شان چندین سال حبس را سپری کرده اند میگویند: دراین مدت زجرزیادی بخاطر دوری ازخانواده هایشان کشیده اند.

زندان دو

درهمین حال سارنپال عزیزاحمد سربازرئیس سارنوالی نظارت برمحلات صلب آزادی اداره لوی سارنوالی کشور میگوید: دولت افغانستان برای رسیدگی به مشکلات زندانیان افغان در ایران ،پاکستان وتاجکستان و تعین سرنوشت آنان، تلاش های جدی را به خرج می دهد.

وی افزود: طی سه سال گذشته بیشتراز300 تن اززندانیان افغان را ازکشورتاجیکستان درمطابقت به توافقنامه متذکره به افغانستان انتقال داده اند.

تکلیف حقوقی و جزایی زندانیان افغان در کشورهای همسایه به ویژه ایران، همواره از مسایل جنجال برانگیز در روابط این کشورها بوده است.

زندان سه

مقامهای افغان میگویند: این زندانیان پس ازآن به افغانستان منتقل شده اند که چندی قبل افغانستان نیز 14 زندانی کشورایران را که یکتن شان خانم بود ، به آن کشور تحویل داده است.

گفته میشود: تمامی زندانیان دوکشور که با جرائیم مختلف حبس هستند اگر واجد شرایط توافق نامه باشند، درآینده به کشورهای متبوع خودشان منتقل خواهند گردید.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top