تامين نيازمندي برق بيشتر در افغانستان توسط تاجيكستان

قرار است تا دوسال آینده بیشترین نیازمنديهای برق افغانستان از جانب كشورتاجیکستان تامین شود. مسئولان سفارت افغانستان در تاجیکستان ميگويند: همزمان با آغاز سال 2014 و پایان سد راهون که در مرز تاجیکستان و قراقستان موقعیت دارد، تمامی نقاط کشور دارای برق قوی خواهد شد. گفته ميشود: برقی که از سوی تاجیکستان تولید میشود، از طریق افغانستان به دیگر کشورهای همسایه نیز ارسال میشود، که این به اقتصاد افغانستان کمک زیادی خواهد کرد.وي همچنان خواهان مشارکت اقتصادی تاجران , صنعتکاران و سرمایه داران هرات در بازارهای تاجیکستان شد.

سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان در تاجیکستان در یک مصاحبه ای اختصاصی با خبرگذاري كهندژ گفت:  با آغاز سال 2014 و پایان کار ساخت سد راهون كه يكي  ازبزرگترين  سدهاي كشورتاجيكستان است، آن كشور اکثریت برق افغانستان را با بهایی بسیار نازل فراهم خواهد ساخت.

وی افزود: قرار است تا از طریق خاک افغانستان انرژی برق تاجيكستان به دیگر کشورهای همسایه انتقال یابد که هزینه ای حق العبور این پروژه، به اقتصاد کشور کمک زیادی میتواند برساند.

آقاي آرزوگفت: در حال حاضر برق شماری از ولایات شمالی کشور از سوی تاجیکستان تامین میشود، که این انرژی وارداتی تا کنون با مشکل خاصی بر نخورده است.

سفيركبيرافغانستان درتاجيكستان همچنان ميگويد: که درآينده واردات کشور تاجیکستان به ايران عمدتا از مسیر ترانزیتی افغانستان صورت می گیرد، اما هرات می تواند بدلیل همسایگی افغانستان با آن کشور و کوتاهی مسیر ترانزیتی نسبت به ایران؛ تولیدات خود را به آن کشور صادر کند،كه اين برروابط كشورهاي منطقه تاثيرات بسزاي  دارد.

هرات با داشتن بزرگترین شهرک صنعتی افغانستان, دهها شرکت تولیدی را به خود جلب کرده است. هر چند محصولات هرات به نقاط مختلف افغانستان فرستاده می شود، اما این نخستین باری است که سرمایه گذاران هرات برای صدور محصولات شان به بیرون از مرزهای افغانستان نیز  تشویق شده اند.

وزیر انرژی و آب کشور نيزچندی پیش گفته بود: با پایان دو پروژه ی بزرگ ساخت بند سلمای ولايت هرات وبند کمال خان ولايت نیمروز، مشکلات آبی مزارع و کمبود برق ولایات غربی و جنوب غربی کشور تا حدودی برطرف خواهد شد.

با این همه این گفته ها در حالی صورت میگیرد که هم اکنون اکثر ولایات کشور با نبود برق سالم به سر میبرند.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top