تلاش هرات برای پذیرفته شدن به عنوان جایگاه میراث فرهنگی جهان

مسولان ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات میگویند تلاش میکنند تا با تطبیق برنامه های جدید، هرات را در لیست میراثهای فرهنگی جهان ( یونسکو) ثبت نمایند.

ساخت و ساز خانه های بلند منزل در اطراف آبده های تاریخی هرات یکی از عوامل عمده شامل نشدن این شهر در لیست میراثهای فرهنگی جهان عنوان شده است.

احمد احسان سروریار که امروز به عنوان رئیس جدید اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات معرفی شد میگوید این اداره تلاش میکند تا با تطبیق برنامه های جدید، هرات را در لیست میراثهای فرهنگی جهان ثبت نماید.

وی افزود حفاظت از بناهای تاریخی، جلوگیری از کندنکاری ساحات باستانی و قاچاق اقلام تاریخی به خارج از کشور، مبارزه با فساد اداری و توسعه برنامه های آموزشی در رسانه ها از جمله اولویتهای کاری او میباشد.

هرات باستان با بیش از 3500 سال قدامت تاریخی مهد تمدن و رنسانس شرق قدیم به حساب می آید.

این در حالیست که در جریان ماه های اخیر که موضوع شمولیت هرات در لیست میراث های جهانی در محراق توجه رسانه ها قرار گرفت، مقامات بلند رتبه در نشست های رسمی، مسئولان دولتی ذیربط را موظف به توقف ساخت و ساز های بلند منزل خلاف مقررات نمودند.

آقای اجمل آمر آبده های تاریخی هرات قبلا گفته بود که بر علاوه غفلت مسئولان ذیربط و بی توجهی شان به این امرمهم، عدم همکاری مردم در حفظ بناهای تاریخی ، از جمله جدی ترین چالش فرا روی ثبت و شمولیت هرات در لیست میراث های جهانی میباشد.

گفته میشود کمبود تشکیلات پولیس ملی بخاطر حفاظت از آبده های تاریخی هرات یکی از چالشهای عمده در مسیر پیشرفت ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات عنوان شده است.

گفته می شود: در محلات شهر قدیم هرات 250 آبده تاریخی ثبت راجستر گردیده است که از این تعداد در جریان سال های اخیر 80  آبده از سوی آبدات تاریخی مرمت و بازسازی شده است.

شهر هرات از سال 1401 تا 1506 میلادی پایتخت تیموریان هرات بود و این شهر در این زمان به اوج رونق خود رسید.

در برخی از متون تاریخی هرات به “فلورانس آسیا” هم شهرت یافته است.

هرات در زمان تیموریان به مرکز مهم علمی و فرهنگی تبدیل شد.

 تیموریان بناهای زیادی در این شهر ساختند که در حال حاضر از میراثهای مهم فرهنگی و تاریخی افغانستان شمرده می شوند.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top