جمع آوري بيش از600 اثرتاريخي توسط رياست اطلاعات وفرهنگ هرات

از آغاز امسال تا کنون بیش از 600 اثر تاریخی توسط اداره ی رياست اطلاعات و فرهنگ هرات جمع آوری و به موزيم ملي این ولایت سپرده شده است. مسئولین این اداره میگویند: جمع آوری آثار تاریخی از میان مردم از برنامه های اصلی ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات میباشد و تا کنون تلاشهای زیادی در این رابطه صورت گرفته است. آنان ميگويند: در رابطه با سرقت آثار باستانی و قاچاق آن به خارج کشور چندین تن توسط نيروهاي امنيتي نیز دستگیر شده اند.

درتازه ترين مورد روزگذشته پوليس هرات موفق به كشف وضبط يك قلم آثار باستانی که گفته میشود: هشتصد سال قدامت تاریخی دارد گرديد.

دراعلاميه خبري پوليس  هرات كه به رسانه منتشرشده آمده است، كه آثارتاريخي مذكور از ناحیه دوازدهم شهر هرات کشف و به ارتباط این قضیه يك زن و مرد نیز دستگیر شده اند.

ازسوي ديگر: احمد احسان سروریار رئیس عمومی اداره ی اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات گفت: از آغاز امسال ششصد اثر تاریخی از جمله سنگهای گرانبها، ظروف سنگی و سفالی و آله های جنگی با جمع آوری از نزد مردم به موزیم ملي این ولایت سپرده شده است.

او میگوید: بر علاوه اين تعداد ، 9 اثر تاریخی دیگرنيز توسط نیروهای امنیتی از دست سارقین و قاچاقچیان عطیقه وآثارباستاني کشف و ضبط شده است.

به گفته ی وی: قدامت تاریخی برخی از این آثار به هزاره ی قبل از میلاد نیز میرسد.

آقای سروریار همچنان ميگويد: بی توجهی شماری از مسئولین اسبق ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات سبب شد تا تعدادی از آثار تاریخی و زیرخاکی موجود در ولایت هرات به خارج از کشور انتقال یابد.

در این رابطه خواستیم تا با مسئولین اسبق ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات در تماس شویم اما موفق به صحبت با آنان نشدیم.

رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات ميگويد: آنها درتلاش اند تا دیگر آثار عطیقه ای که در نزد مردم عام موجود است جمع آوری تا در موزيم ملي هرات تحت حفاظت قرار گیرد.

گفتنی است که در طی شش ماه گذشته آثاری كه به دست آمده، بیشتر مربوط به زمانهاي غوریها و تیموریها میباشد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top