ديدگاه هاي مردم هرات درمورد لويه جرگه مشورتي

اخیراَ برگزاري لويه جرگه مشورتي شماری ازمردم هرات را واداشته است تا دراين مورد ازخود ديدگاها و واكنشهاي زد ونقيض نشان دهند. شماري ازمردم با استقبال ازبرگذاري لويه جرگه مشورتي به بهبودي آينده افغانستان خوشبين اند وبرخي ازمردم نگرانی ميكنند که درصورت پذيرفتن مصئونيت قضايي سربازان آمريكايي وتاسيس پايگاه هاي نظامي آن كشوردرافغانستان، احتمال افزايش خشونت هاي بيشتردركشورميرود.لوويه جرگه مشورتي

براساس خبرهاي منتشرشده قراراست تا بعد از اکمال ثبت نام و توزیع کارت‌های عضویت، اولین جلسه افتتاحیه لویه جرگه مشورتی تحت اجندای مشخص عقد پیمان امنیتی با جانب ایالات متحده امریکا، به تاریخ 30 برج عقرب سال روان دایر گردد.

درحاليكه حامد کرزی رئیس جمهوركشور قبل ازظهر روزشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی که در ارگ دایر گردیده بود گفت: هر دیدگاه و نظری را که جرگه افغانستان پیشکش کند، همان دیدگاه و نظر ملت افغانستان است و ما به آن احترام داریم.اما شماري ازمردم درولايت هرات درمورد برگزاري لويه جرگه عنعنوي ديدگاه هاي متفاوت دارند.

برخي ازباشنده گان هرات برگزاري لويه جرگه مشورتي را، به فال نيك گرفته ميگويند: انتظارميرود تا كساني كه دراين برنامه شركت ميكنند، تصميم درست وعاقلانه ي بگيرند، كه متضمن رشد وترقي آينده افغانستان باشد.

شراف الدين استانكزي يكتن ازباشنده گان هرات ميگويد: كساني كه نميخواهند جرگه برگزارگردد، براي آينده افغانستان خوشبين نيستند، چرا كه تاريخ اين كشوررا همواره جرگه ها رقم زده است.

وي گفت:افغانستان به خاطرآنكه ازبحران جنگ وتروريسم رهايي يابد. مجبوراست كه توافقنامه امنيتي را با كشورآمريكا امضا نمايد و مردم افغانستان بايد به هرتصميمي كه دراين جرگه گرفته ميشود، احترام بگذارند.

اسحاق قريشي يكتن ديگر ازكساني است كه ازوي دعوت شده است تا دراين لويه جرگه شركت نمايد ميگويد: ازاينكه تا به حال اجندا اين جرگه به دسترسش قرارنگرفته است ، نميخواهد كه به اين برنامه شركت كند.

قريشي افزود: برای مشوره دهی در مورد امضای پیمان‌ امنيتي با آمريكا لویه جرگه مشورتی برگزار شده است، حالا باید از همان مشوره هابراساس قوانين نافذه افغانستان به نفع كشور ومردم اين سرزمين استفاده شود، چون افغانستان يك كشوراسلامي است وتفاوتهاي زيادي با قوانين كشورآمريكا دارد.

به باور قريشي توافق براي تاسيس پايگاه هاي نظامي آمريكا درافغانستان اگربه منظوردفاع ازافغانستان دربرابرتروريزم باشد خوب واگر براي دفاع ازحق آمريكا باشد،باعث نگراني است.

درهمين حال اميد جان يكتن ازدوكانداران شهرهرات است ميگويد: با تدويرلوي جرگه مشورتي موافق است، مشروط براينكه حقوق قضايي سربازان آمريكايي درخارج ازافغانستان قابل پذيرش قرارنگيرد.

وي همچنان ابرازنگراني ميكند: كه احتمال دارد تا تاسيس پايگاه هاي نظامي آمريكا درافغانستان به هدف تضعيف ساختن كشورهاي همسايه وخاورميانه باشد، كه اين وظيفه مسئولان بلندرتبه دولتي است تا دراين مورد بررسي نموده و محتاطانه عمل كنند.

آنگونه که از نام این جرگه معلوم است، این یک لویه ‏جرگه مشورتی است. نماینده‏های مردم از سراسر کشور و نماینده‏های مهاجرین خارج از کشور در لویه جرگه مشورتی شرکت می‏کنند و در مورد چگونگی عقد قرارداد امنیتی مشوره می‏دهند.

ازسوي هم رئیس جمهور کشور دراوايل همين هفته دريك نشست خبري گفت: من هرگز این حق را به خود و دولت افغانستان نمی دهم که در قضایای بزرگ و مهم ملی مانند موافقتنامه امنیتی و دفاعی با یک کشور خارجی به آن وسعت که این قرارداد صورت می گیرد و ابعادیکه این موافقتنامه برای ما و برای منطقه دارد، فیصله نمائیم.

حامد کرزی گفت: که اگر مشورت اعضای جرگه مثبت بود و از جانب آنها مسوده موافقتنامه امنیتی پذیرفته شد، طبیعی است که مسوده مذکور به ولسی جرگه میرود و در آنجا به اساس قانون به آن رای تایید و یا رد داده میشود.

رئیس جمهور ضمن تاکید بر اینکه جرگه مشورتی در زمان معین آن برگزار می گردد، گفت: تلاش کرده ایم تا مردم افغانستان از سراسر کشور و از تمام اقشار و دیدگاه های موافق و مخالف در این جرگه شرکت داشته باشند.

اين  درحاليست كه گفته ميشود: قراراست به تاريخ سي ام ماه جاري اولين جلسه لوي جرگه مشورتي دركابل پايتخت كشوربرگذارگردد، كه به تعداد2500 تن ازاقشارمختلف مردم افغانستان درآن شركت خواهند نمود.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top