رئيس پاسپورت وزارت داخله كشور: تايك ماه ديگر پاسپورت الكترونيكي براي باشنده گان هرات توزيع ميگردد

مسئولان دروزارت داخله كشور از روند توزیع پاسپورت های برقی تا یک ماه دیگر درولایت هرات خبرميدهند. رئیس پاسپورت وزارت امور داخله می گوید: این پاسپورت ها برابر با معیارهای جهانی ساخته شده اند وبرای کسانیکه مسئولیت جزائی داشته باشند داده نخواهند شد.رئييس پاسپپورت وزارت داخله

پس از آغاز روند توزیع پاسپورت های برقی درکابل مركزافغانستان،هرات نخستین ولایتي خواهد بود که برای باشنده گانش این گذر نامه ها توزیع خواهد شد.

سید احمد هاشمی ریئس پاسپورت وزارت امورداخله که برای تنظیم این برنامه به هرات آمده است می گوید:این پاسپورت ها برابر با معیار های جهانی است وبه بهای پنج هزار افغانی دریک برنامه ویژه برای باشنده گان اين ولايت توزیع خواهد گرديد.

وی افزود: روند توزیع این پاسپورت ها در سی وچهار ولایت کشور عملی خواهد شد وپس از سال دوهزار وچهارده میلادی پاسپورت های خطی درکشورهای جهان هيچ گونه اعتباري نخواهد داشت.

ریئس پاسپورت وزارت امورداخله گفت: که پس از توزیع این پاسپورت ها بنادر ومیدانهاي هوای کشور با این سيستم ها عیار ساخته ميشوند.

درحالي مسئولان وزارت داخله كشورازتوزيع پاسپورت الكترونيكي درولايت هرات، خبرميدهند كه شماري ازمردم همواره ازوجود كميشنكاران ويا كارشكني ها دراداره پاسپورت شكايت مينمايند.

شماري هم به اين باورند: كه با توزيع نمودن پاسپورت هاي الكترونيكي براي مردم، زمينه هاي فساد وكميشنكاري درراستاي اخذ پاسپورت كاهش ويا ازبين خواهد رفت.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top