سنگ تهداب بنا جديد آرامگاه اميرعلي شيرنوايي گذاشته شد

سنگ تهداب ساخت بناي  جدید مقبره ی متفكربزرگ امیر علی شیر نوایی وزیرودانشمند كشوردرقرن نهم هجری صبح امروز در هرات گذاشته شد. مسئولان اداره ی اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات میگویند: هزینه ی ساخت آرامگاه اين اديب وشخصيت معروف  بیش از سه میلیون افغانی میباشد که از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ تامین شده است. گفته شده با ساخت این آرامگاه مقدمه جذب توریستهای منطقه ای و بین المللی به ولایت هرات بيشترازگذشته آغاز خواهد گرديد.

مقامات محلي درولايت هرات ازروند ترميم وبازسازي آبده هاي تاريخي اين ولايت ازسوي دولت مركزي انتقاد نموده ازاينكه شماري ازبناهاي تاريخي اين ولايت درحال ازبين رفتن است ابرازنگراني ميكنند.

داوود شاه صبا والي هرات كه درمراسم تهداب گذاري ساخت بناي جديد آرامگاه اميرعلي شيرنوايي  شركت كرده  بودميگويد:

شماري ازآبده هاي تاريخي هرات درحال فروپاشي است كه اگر ه اقدامات موثر درراستاي ترميم ومرمت آنها صورت نگيرد بعيد و محال است كه آبده ها و آثار تاریخی این ولایت براي نسل هاي بعدي باقي بماند.

درهمين حال احمد احسان سروریار رئیس اداره ی فرهنگ هرات ميگويد: هزینه ی ساخت این آرامگاه سه میلیون و دوصد هزار افغانی میباشد که از بخش انکشافی وزارت اطلاعات و فرهنگ پرداخت شده است.

به گفته ی وی: ساخت مقبره ی امیر علی شیر نوایی 6 ماه وقت را در بر خواهد گرفت که پس از آن به روی بازدیدکننادگان داخلی و خارجی بازگشايي خواهد شد.

به گفته ی رئيس اداره اطلاعات وفرهنگ هرات: اين ولايت در سطح کشور دارای بیشترین آبده ی تاریخی میباشد و برای جذب ترویستهای خارجی نیاز است تا از این بنا ها حفاظت شدیدی صورت گیرد.

امیرعلی شیر نوایی وزیر وقت سلطان حسین بایقرا در قرن نهم هجری و از شعرا، نویسندگان، سیاستمداران و عرفای سرشناس تاریخ افغانستان میباشد.

از ده سال گذشته تا کنون چندین بار است که از سوی مسئولین مختلف ولایت هرات وعده داده شده تا مقبره ی این شخصیت تاریخی کشور، ساخته شود اما تا قبل از امروز این وعده ها عملی نگردیده بود.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top