فرزندان مهاجرین افغان در ایران: هیچ اطلاع و آگاهی در مورد اففانستان نداریم

نبود امکانات ومنابع اطلاعاتی در مورد افغانستان باعث شده است تا دانش اموزان ودانشجویان مهاجر افغان در کشور ایران هیچ آگاهی از کشور شان نداشته باشند. بیشتر این مهاجرین ادعا دارند که بخش فرهنگی سفارت افغانستان در ایران تاکنون هیچ اقدامی بمنظور آگاهی دهی در مورد تاریخ، جغرافیا، آداب ورسوم وارزش های ملی و فرهنگی به خانواده های مهاجرین ودانش آموزان قرار نداده وانان نیز از دسترسی به اطلاعات در این راستا محروم هستند.

اینجا مکتب « مقتدرطوسی » درمرکز شهر مشهد کشورایران است! جایکه بیشتر از1300 تن ازفرزندان مهاجرین افغان درحال فراگیری دانش هستند.

002

خبرنگارخبرگزاری کهندژ که همراه با جمعی ازخبرنگاران به منظورتهیه گزارش ازوضعیت مهاجرین افغان درایران به آن کشورسفرکرده است ازعدم اطلاع دانش آموزان افغان درمورد کشورشان خبرمیدهد.

بنا براطلاعات بدست آمده این موضوع تنها در این مکتب نیست بلکه در میان اکثریت مرکزا آموزشی وحتی در میان خانواده های مهاجرین افغان که از سالها به این طرف در کشورایران بسر میبرند دیده میشود.

بیشتر این مهاجرین ادعا دارند که هیچ نوع دسترسی  به اطلاعات در مورد افغانستان ندارند  وتاکنون هیچ کس آنان را در این راستا رهنمائی نکرده است.

این مهاجرین مسولان فرهنگی سفارت افغانستان در ایران ایران متهم  می نمایند، که تاکنون هیچ برنامه بمنظور معرفی افغانستان وارزشهای عمومی در این کشور برای مهاجرین بویژه نسل جوان وکودکان افغان در ایران راه اندازی نکردند.

001

از سوی دیگر مقام های ایرانی میگویند: درحال حاضرشصت هزاردانش آموز افغان درخراسان رضوی مصرف فراگیری دانش هستند که ازاین مجموعه 12 هزارآن درناحیه پنجم شهرمشهد درمکاتب ایرانی اموزش میبینند.

محمد جواد غلامی مسئول اداره آموزش وپرورش ناحیه پنجم شهرمشهد میگوید:مسئولان معارف کشورایران آماده اند تا در صورت تهیه بسته های معلوماتی در مورد افغانستان از جانب مسئولان این کشور آن را برای خانواده ها ودانش آموزان افغان توزیع نمایند.

003

بااین حال  مسولان کنسولگری افغانستان در ولایت خراسان رضوی ایران میگویند: تا به اکنون سه دورهمایش های افغانستان شناسی برای مهاجران افغان درولایت مختلف کشورایران راه اندازی گردیده است که تاثیرات مثبتی را نیز داشته است.

محمد امین صدیق جنرال کنسول افغانستان درولایت خراسان رضوی میگوید: عدم حمایت نهاد های زیربط در داخل افغانستان باعث شده است تا آنان نتوانند در راستای  امور فرهگی وبرنامه های معلواتی برای مهاجرین اقدامی عملی داشته باشند.

004

با این همه کارشناسان به این باورند که عوامل موثر در شکل گیری هویت ملی دانش آموزان مهاجر درخارج ازکشوررا می توان با تهیه وترتیب اطلاعات عمومی درمورد افغانستان را درترکیب سیستم آموزشی کشور میزبان و تلاش خانواده های آنان برای تشویق فرزندان شان به منظورکسب اطلاعات درمورد کشورشان برشمرد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top