نگاهی به توسعه صنعت نساجی کشورترکمنستان

ترکمنستان کشوریست، که در آن صنعت نساجی،نفت وگازازشاخص ترین شاخه های اقتصادی آن است. صنعت نساجی دراین کشور دارای ریشه های تاریخی و باستانی میباشد و تولید نفت وگاز، صنایع شیمیایی ازجمله تولیدات رو به رشد این کشور عنوان میشود.

ولایت عشق آباد مرکز کشور ترکمنستان است که در آن صنعت نساجی در کنار صنایع نفت و گاز جایگاهی والا دارد، گفته میشود ظرفیت 14,000 تن نخ را در سال ازطریق فابریکه جات نساجی خود دارا میباشد.

بنا بر اعلام وزارت صنعت نساجی کشورترکمنستان، درکارخانه جات شهرعشق آباد بیش از 1,500 شغل فراهم گردیده است.

‎صنعت نساجی ترکمنستان که از سال 1995میلادی در این کشور راه‌‏اندازی شده، روند‎‎رو به رشدی دارد به طوری که تولیدات این صنعت هم اکنون بیش از 30 برابر در مقایسه‎‎با ابتدای استقلال این کشور افزایش یافته‏ است.

درراستای این صنعت پس از کسب استقلال کشور ترکمنستان و طی 21 سال گذشته ده‌‏ها کارخانه و مجتمع‏ مدرن نساجی در این کشور راه‌‏اندازی شده و گفته میشود: که ده‌‏ها طرح نیز در حال ساخت و اجرا هستند.‎

گفته میشود: شرکت‏‌های ترکیه‏‌،چین، جاپان و برخی کشورهای اروپای ‎بیشترین سرمایه‌‏گذاری را در بخش صنعت نساجی ترکمنستان انجام داده‌‏اند.

پیشرفت صنعت نساجی ترکمنستان در حالی است که هر هفته رسانه‌های گروهی خبر از خرید حجم انبوهی از فرآورده‌های نساجی توسط کشورهای خارجی در بازار بورس این کشور خبرمی‌دهند و این موضوع نشان‌دهنده گسترش صنعت نساجی در این کشور شش میلیون نفری است.

دراین راستا همچنین هر سال به ‌مناسبت‌های مختلف خبر از گشایش فابریکه جات صنعت نساجی در سرزمین پنبه خیز ترکمنستان اعلام می‌شود.

رئیس‌جمهور ترکمنستان بارها تأکید کرده است، که پس از کسب استقلال این کشور، سرمایه‌گذاری زیاد در بخش صنایع نساجی صورت گرفته است و تا سال 2030 میلادی نیز در هر بخش پنبه‌ خیز آن کشور یک مجتمع نساجی احداث خواهد شد.

بنا برگزارشات هفتاد الی هشتاد فیصد محصولات نساجی تولید شده درترکمنستان به بیش از70 کشور دنیا مانند”آمریکا،کانادا، غرب اروپا،مجارستان،آلمان،روسیه وغیره”صادر میگردد.

مقامها دراین کشورمیگویند: امکانات زیادی در اختیار وزارت خانه صنعت نساجی ترکمنستان برای توسعه این صنعت قرار خواهد گرفت.

براساس گزارش رسانه‌های ترکمنستان، میزان استفاده این کشور از الیاف پنبه جهت تولید فرآورده‌های نساجی در سال‌های قبل از استقلال تنها 3 درصد بوده و این رقم هم‌ اکنون‌ به بیش از 60 درصد رسیده است.

تعداد کارخانجات نساجی ترکمنستان ‪ بیش از 50کارخانه اعلام می‌‌شود که تولیدات سالانه آن‌ها بیش از ‪ بیش از 250میلیون متر مربع محصولات پارچه‌ای است که از مصرف بیش از صدها هزار تن الیاف پنبه حاصل می‌شود.

نخ و پارچه‌های نخ پنبه، پارچه‌های مخملی، پنبه بهداشتی، پشم و پوست از مهم‌ترین اقلام صادراتی محصولات صنایع نساجی ترکمنستان محسوب می‌شوند.

ترکمنستان برای توسعه صنعت نساجی خود تاکنون نزدیک به دو میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده و دولت جدید ترکمنستان اعلام کرده که این رقم را در آینده افزایش خواهد داد.

اهمیت این صنعت در ترکمنستان به‌حدی است که برای آن وزارتخانه جداگانه‌ای درسال ‪ 1995میلادی تشکیل شده و از ابتدای تأسیس این وزارتخانه تاکنون، نیز چندین وزیر به‌دلایل کم‌کاری، فساد مالی و حتی قبول رشوه برخی مقامات از سوی شرکت‌های ترکیه‌ای از کار برکنار شده‌اند.

ترکمن‌های زیادی به جز اشتغال در صنعت نساجی، مشغول کشت، زرع و تولید پنبه به‌ عنوان دومین محصول استراتژیک کشاورزی ترکمنستان هستند.

گفته میشود: ترکمنستان سالانه بیش از ‪ یک میلیون تن پنبه تولید می‌کند ولی بر پایه برنامه ملی قصد دارد، این میزان را به بیش از 2 میلیون تن افزایش دهد.

برگرفته ازویب آسیایی میانه آنلاین

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top