متهم شدن اداری محلی و پولیس هرات به ضعف و ناتوانی در مقابله با زورمندان و تفنگدران غیر مسوول

پدری که مدعی است، فرزندش از سوی یکی از زورمندان در هرات به قتل رسیده، خواهان عدالت است. از سویی‌هم، اسناد و شواهد بدست آمده نشان می‌دهد، که پولیس و حکومت محلی هرات در بازداشت زورمندان و تفنگ‌داران غیرمسوول کوتاه آمده‌اند.شورای ولایتی هرات نیز ضعف اداره‌ی محلی را مایه شرم‌ساری و ناتوانی عنوان می‌کند. اما مسوولان محلی فعالیت زورمندان دراین ولایت را رد نموده و می‌گویند، نیروهای امنیتی جلو هرگونه زورگویی را می‌گیرند.

ادریس جوانی است که حدود سه ماه قبل در منطقه ی جبرئیل شهر هرات به قتل رسیده است.

خانواده ی این جوان مدعی اند که پسرشان ادریس توسط یکتن از افراد مسلح غیر مسوول به نام حبیب الله غوریانی و افراد تحت امرش به قتل رسیده است.

میر احمد پدر این جوان که باشنده گان ولسوالی غوریان هرات است، از بی توجهی دولت شکایت دارند.

کاکای ادریس نیز، میگوید: در همان ابتدا با اسناد و مدارک دست داشته ی شان به والی و قوماندانی امنیه هرات شاکی شده اند و اداره ی محلی هرات، از آن ها فقط چهار روز فرصت خواست است، اما تا اکنون که بیشتر از سه ماه میشود، هیچ گونه اقدامی برای پیگیری این موضوع از سوی اداره ی محلی هرات و پولیس صورت نگرفته است.

اما حبیب الله غوریانی، این اتهام را برعلیه خودش رد کرده و تاکید دارد که این جوان براثر مشاجره لفظی به قتل رسیده و او برای نجات جان همراهان این جوان تلاش کرده است.

وی میگوید: ادریس نام همراه با ۸ تن از رفقایش با مردم منطقه مشاجره ی لفظی کرده بودند و آن ها (غوریانی) رفقای ادریس را از زیر لت و کوب مردم نجات داده اند و پس از آن اطلاع یافته اند، که در جریان مشاجره ادریس جان باخته است.

حبیب الله غوریانی میگوید: از این موضوع ارگان های کشفی وامنیتی نیز به جریان هستند.

قضیه دراینجا خاتمه نمیابد!

حبیب الله غوریانی ببیشتر از ده نفر مسلح با سلاح سبک و سنگین دارد و درسال ۱۳۹۷ از سوی ارگان های عدلی وقضای به اتهام جعل وتذویر نیز به یک سال و یک ماه حبس تنفیذی محکوم به مجازات شده است و اما تا اکنون او به گونه ی آزادنه گشت و گذار میکند و بر تعداد افراد مسلح اش نیز افزوده است.

اسنادی که به دسترس خبرنگار ما قرار گرفته است، نشان میدهد که تا اکنون دوبار قرار گرفتاری حبیب الله غوریانی از سوی محاکم صادر شده، اما پولیس تا اکنون موفق به اجرای این احکام نگردیده است.

همچنان پولیس طی مکتوب رسمی به شورای نظامی هرات از دستگیری این فرد ابراز ناتوانی کرده و از خلع سلاح یک نیروی پولیس توسط این فرد و زخمی شدن شماری از سربازان و افراد ملکی توسط حبیب الله غوریانی و افرادش خبر داده است.

به نظر میرسد که قوماندان امنیه هرات یا از این موضوع بی خبر است و یا اینکه آن را کتمان میکند.

ذبیح الله نورزی قوماندان امنیه هرات میگوید: تا اکنون از آدرس حبیب الله غوریانی به آن ها نرسیده، هرگان شکایتی ثبت شود، آن ها برای پیگیری آن اقدام خواهند کرد.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات نیز تا کید دارد، به هیچ عنوان فعالیت فراقانونی افراد خودسر مورد تائید اداره ی محلی نبوده و ارگان های امنیتی مکلفیت دارند، تا جلو هر گونه خودسری ها افراد را بگیرند، تا امنیت روانی و فیزیکی شهروندان حفظ شود.

درهمین حال شماری از نماینده گان مردم در شورای ولایتی هرات حکومت محلی را در جلوگیری و بازداشت زورمندان این ولایت نا توان میخوانند.

سردار بهادری نماینده مردم در شورای ولایتی هرات این ناتوانی اداره ی محلی و نیروهای امنیتی را مایه شرمساری حکومت خوانده، میگوید: اگر به این وضعیت توجه جدی صورت نگیرد، انتظار روزهای بدتر ازاین نیز میرود.

غلام حبیب هاشمی یکتن دیگر از اعضای شورای ولایتی هرات میگوید: اداره ی محلی هرات و نیروهای پولیس ضعیف  و ناتوان هستند و همین امر باعث شده تا نتوانند عاملین جرایم را تحت پیگرد قرار داده و قانون را بالای شان تطبیق نمایند.

چالش حضور زورمندان در کشور همواره انتقاد برانگیز بوده است.

شماری از کارشناسان و فعالین مدنی میگویند: تا زمانیکه حکومت از سیاست تزرع کار بگیرید، امید مردم به آینده بهتر و امنیت بیشتر کمتر شده و فاصله بین مردم و حکومت بیشتر میشود.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top