مسئولان پوهنتون هرات: نتایج امتحان کانکور بزودی اعلام میشود

مسئولان پوهنتون هرات از اعلام نتایج قریب الوقوع نتایج امتحان کانکور خبرمیدهند. معاون امورمحصلان این پوهنتون میگوید:عدم اعلان نتایج کانکور هیچگونه ربطی به انتخابات پیش رو ندارد و درآینده ی نزدیک نتایج دراعلان خواهد شد.483029_380250168729355_1953608620_n

مسئولان پوهنتون ولایت هرات میگویند: عدم تاخیراعلان نتایج کانکور 92 هیچ ربطی به انتخابات پیشرو ندارد وبزودی تا تاریخ پانزدهم حمل سال روان این نتایج درسراسر افغانستان اعلام میگردد.

“احمد غنی خسروی ” معاون امورمحصلان پوهنتون هرات درمصاحبه اختصاصی با خبرگزاری کهندژ گفت: پوهنتون هرات درسال روان 1393 ظرفیت پذیرش نزدیک به 4 هزار محصل را درشانزده پوهنحی دارمیباشد.

وی افزود: درسال 1393 یک پوهنحی علوم اجتماعی نیز به جمع 15 فاکولته دیگر تاسیس شده است، که تنها 300 محصل دراین فاکولته به تحصیل خواهند پرداخت.

معاون امورمحصلان پوهنتون هرات میگوید: درکنار مشمولین کانکور عمومی، امتحان کانکوراختصاصی نیز از 1600 تن ازفارغین انستیتیوت های “تخنیک،زراعت ،بهزاد،دارالعلوم ها،مدیریت وحسابداری و تربیه معلم” اخذ گردیده است که ازاین جمله فقد 350 تن توانسته درفاکولته های”انجینیری،زراعت،وترنری،شرعایت،ادبیات وغیره ” راه پیدا کنند و به تحصیل شان ادامه بدهند.

به گفته او:بقیه افراد که مجموعه ی نمرات شان به کمتر از60 فیصد میرسد، نتوانسته اند به موسسات تحصیلات عالی راه پیدا کنند.

“احمد غنی خسروی”معاون امورمحصلان پوهنتون هرات گفت: پوهنتون هرات دارای 16پوهنخی میباشد، که درسال گذشته ی تحصیلی 14 هزارمحصل راداشته است که ازاین مجموعه 42 درصد خانم ها بوده وبقیه را مردان تشکیل میدهند.

براساس گزارش ها امسال در هرات بیش از 17 هزار و 455 تن در امتحان کانکور ثبت نام شدند که 53 درصدشان را دختران و 47 درصد دیگر را پسران تشکیل میداد.

با اینکه پوهنتون ولایت هرات ظرفیت جذب نزدیک به چهار هزار تن از آنها را دارا می باشد، که این رقم نسبت به تمام ولایات دیگر افغانستان افزایش را نشان می دهد، اما پائین بودن ظرفیت جذب در نهادهای تحصیلی کشور، از عمده ترین انتقادهای است که همواره از سوی، اشتراک کنندگان امتحانات کانکور مطرح شده است.

این درحالیست که پیش از این مسوولان در وزارت تحصیلات عالی از سوی ولسی جرگه در امر بالا بردن ظرفیت جذب در پوهنتون ها و بهبود وضعیت تحصیلی، متهم به ناتوانی شده اند.

امتحان کانکورسال 92 درهرات با اشتراک بیش از 17 هزار تن از فارغان صنف دوازدهم که در این امتحان ثبت نام کرده بودند بار اول بنا به آنچه پخش ونشر سوالات کانکورازسوی یک لیسه خصوصی درهرات عنوان میگردید لغو گردید و چندروز بعد دوبار این امتحان برگذارشد.

سال گذشته نیز مسوولان پوهنتون هرات یکی دیگر از مکاتب خصوصی را متهم کرده بودند که سوالات امتحان را به دسترس شاگردان شان قرار داده اند.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top