مسجد جامع بزرگ شهر هرات در تهدید فروپاشی

مسجد جامع بزرگ شهرهرات که ازجمله مهم ترین آبده های تاریخی افغانستان بشمارمیرود در تهدید فروپاشی قرار دارد. مسئولان با انتقاد از بی توجهی مقامات مرکزی کشور که باعث بروزمشکلات جدی براین عبادت گاه تاریخی گردیده است،ازمردم میخواهند تا برای ترمیم و بازسازی این مسجد جامع کمک وهمکاری نمایند.

Untitled_0002

مسجد جامع بزرگ هرات از جمله آثار تاریخی افغانستان می باشد که براساس گفته ها: پنجمین مسجد جامع بزرگ در جهان می باشد و بیش از 1400 سال قدمت تاریخی دارد.

مسئولان درهرات میگویند: درحال حاضر این بنای تاریخی با مشکلات زیادی روبرو است که اگر برای رفع آن ازسوی مقامهای دولت مرکزی توجه جدی صورت نگیرد، منجربه فروپاشی قسمی آن خواهد گرید.

مولوی هبت الله فاضلی خطیب مسجد جامع بزرگ هرات میگوید: درحال حاضرسنگ فرش این مسجد جامع نیاز به ساخت وساز جدی دارد، که آنها هیچ نوع بودجه را به منظور بازسازی آن دردست ندارند.

وی افزود: از 60 سال به این طرف یک مقدارپول ازعواید واردات وصادرات تجارتی هرات ازطریق گمرک این ولایت برای ترمیم کاری مسجد جامع هرات پرداخت میگردید،که این پرداخت این پول ازسوی وزارت مالیه کشور درسال 1384 قطع گردید.

به گفته خطیب مسجد جامع بزرگ هرات: تجارهرات نهادی را بنام “انجمن خدمتگذاران مسجدجامع هرات” تشکیل داده اند که مصارف خورد وکوچک آن ازسوی این انجمن پرداخت میگردد.

اومیگوید: صحن مسجد جامع هرات که 5 هزارمترمربع وسعت دارد،به منظورسنگ فرش آن نیازبه 9 هزارقطعه سنگ مرمرمیباشد، که هزینه کلی آن نزدیک به 12 میلیون افغانی میشود و آنها هیچ نوع بودجه به منظور مصرف آن دردست ندارند.

وی ازدولت مرکزی ومردم میخواهد تا برای حل این معضل توجه جدی نمایند.

Untitled_0002

ازسوی دیگر عبداله مفتی زاده آمرآبدات تاریخی ولایت هرات میگوید: تمام منابع عوایدی که به منظور ترمیم وبازسازی مسجد جامع بزرگ شهرهرات قبلآ پرداخت میگردید، درحال حاضرقطع گردیده است.

وی هشدارمیدهد درصورتیکه به این امر توجه جدی صورت نگیرد، این بنای با اعظمت با خطرات بیشتر فروپاشی روبرو خواهد شد.

Untitled_0002

این بنای زیبا و شگفت انگیز در طول چندین هزار سال قبل از اسلام عبادتگاه زردشتیان بوده است که در سال 29 هجری بعد از گرایش مردم هرات به دین اسلام، این معبد بزرگ به مسجد جامع مسلمانان مبدل گشت.

برای کسی که ساکن هرات نیست مسجد جامع هرات بر علاوه کشش مذهبی کشش های دیدنی دیگری نیز دارد.

200912191312553942

هرات بیشتراز۷۰۰ آبده تاریخی دارد که مسجد جامع بزرگ هرات، مناره ها مصلی ، قلعه اختیارالدین، زیارت خواجه عبدالله انصاری، مقبره امام فخر رازی و صدها آبده دیگر زمینه جذب ترویستان زیادی را دراین ولایت فراهم ساخته است.

با این وجود مهندسین و باستان شناسان در هرات هشدار میدهند در صورتیکه به زودترین فرصت راه حلی برای این قضیه جستجو نشود، باید شاهد فاجعه فرهنگی در این شهر باشیم.

به باور آن ها منفی نگری های برخی مقامات مرکزی و بی توجهی آن در قبال هرات سبب شده، تمام ارزشهای فرهنگی و تاریخی هرات در خطر فروپاشی و نابودی قرار بگیرد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top