نگرانی مقامهاي محلي بادغيس از نابودی جنگلات پسته ليق در آن ولايت

مقام‌های محلی در ولایت بادغیس می‌گویند: ازكاهش پنجاه درصدي محصولات پسته درآن ولايت خبرميدهند، آنان همچنان ميگويند: اراضی جنگلات پسته در این ولایت با خطرجدی نابودی مواجه می‌باشد.به گفته آنان در گذشته جنگلات پسته ليق ولايت بادغيس ۹۱ هزار هکتار زمین بود، ولی در طول سه دهه گذشته هزاران هکتار آن از دست رفته و با خطر نابودی مواجه شده است.عكس پسته ليق

گزارشهای رسیده از محل حاکی از آن است که باشندگان مناطق نزدیک به جنگلات پسته همواره از چوب درختان برای تهیه مواد سوختی و نیز از برگ درختان برای خوراک حیوانات استفاده می کنند که تداوم بی رویه این روند از مدتی بدین سو این ساحه سرسبز و حیاتی را باخطر نابودی کامل مواجه ساخته است.

مسئولان اداره زراعت ولايت بادغيس ميگويند: علت اصلي نابودي جنگلات پسته ليق آن ولايت، عدم دسترسي حكومت دربرخي ازمناطق وحضورمخالفين مسلح دولت درآن ساحه ميباشد..

حفيظ الله بينش رئيس اداره زراعت بادغيس گفت: درسال روان محصولات پسته درولايت بادغيس به 8 هزارتن تخمين زده شده است درحاليكه درسال گذشته اين رقم به 16 هزارتن ميرسيد.

رئيس اداره زراعت بادغيس ميگويد: عوامل طبعي و امراض گوناگون درجنگلات پسته ليق آن ولايت باعث گرديده است تا برداشت محصول اين ميوه درسال روان 50 درصد كاهش پيدا كند.

درهمين حال احمد الله عليزي والي بادغيس ميگويد: موضوع تحديد جنگلات پسته نه تنها دربادغيس بل براي تمام مملكت ضروري است، چراكه سالانه مليونها افغاني ازبابت محصول پسته ي بادغيس عوايد خزانه  دولت ميگردد.

وي گفت: ازسه سال به اين طرف در پی مشکلات موجوده، دولت توانسته است، تا به كمك باشنده گان مناطق پسته لیق ولایات هرات وبادغیس امنیت ساحه جنگلات پسته را تأمین نماید.

والي بادغيس همچنان گفت: بزرگان قوم در منطقه پسته لیق همچنان وعده سپردند که از این به بعد به کسی اجازه نخواهند داد تا در ساحه جنگلات به قطع درختان و یا چیدن پسته قبل از موعد معین آن بپردازد.

ازسوي ديگر شماری ازمردم در ولايت بادغيس برخي مقام‌های محلی را متهم به دست داشتن در چيدن قبل از وقت پسته از درختان می‌كنند.

به گفته آنان جمع‌آوری قبل از وقت پسته در ولایت بادغیس سالانه حدود ۵۵ میلیون دالر به اقتصاد ملی افغانستان خسارت وارد می‌کند.

گفته ميشود: مساحت جنگل هاي پسته در ولايت بادغيس نود هزار هكتار اعلام شده كه عمدتا در پنج ولسوالي اين ولايت وقسمتي ازولايت هرات را احادطه كرده است، كه به گفته مقامها قسمت زيادي ازآن طي ساليان متمادي جنگ درافغانستان ازبين رفته است.

با توجه به اين كه اين محصول يكي از اقلام مهم صادراتي كشور به شمار مي رود در صورت توجه دولت در زمينه‌ي حراست و گسترش جنگل هاي پسته ، سالانه مليون ها دالر از اين بخش نصيب دولت و مردم افغانستان خواهد شد.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top