وزيرمعارف كشوربه منظوربررسي وضعيت معارف غور به آن ولايت سفرميكند

پس از پرده برداری از فساد گستره در ولایت غور،اینک وزیر معارف کشورازسفرقريب الوقوع به این ولایت خبرميدهد. غلام فاروق وردك وزیر معارف افغانستان كه از دو روز به این سو در هرات بسرميبرد ميگويد: به منظوربررسي وضعيت معارف ولایت غور به آن ولايت ميرود.وی گفت: اگرثابت شود كه دراداره معارف ولايت غور فساد وجود دارد، عاملين آنرا به ارگانهاي عدلي وقضايي معرفي خواهد نمود.عكس وزيرمعارف وحسن حكيمي

افشاگری حسن حکیمی فعال جامعه مدني ولايت غوراز فساد گسترده در رده ها بلند معارف آن ولايت پس ازاندکی خاموشی دوباره خبر ساز شده است.

این فعال مدنی در غور در هفته های گذشته به ولايت هرات آمده بود وادعا ميكرد كه رییس معارف و شماري ازهمدستانش از امکانات معارف غور سؤ استفاده مينمايند.

گفته ميشود: كه این افشارگری او حتی به رسانه های بیرونی نیز درز کرده است.

درهمين حال فاروق وردک وزیر معارف کشورميگويد: به غرب کشور آمده است تا روی این مسئله کار کند و اگر این مسئله برایش حقیقت ثابت شود مجرمين باید به ارگانهاي عدلي وقضايي معرفي شده و راهی زندان شوند.

غور از جمله ولایتهاي درجه سه در غرب کشور بشمارميرود كه گفته ميشود، معارف در این ولایت با دشواری¬های فراوانی روبروست.

مسدود بودن مکاتب در نقاط نا آرام آن و نیز نبود امکانات آموزشی از جمله مشکلات معارف در این ولایت است.

با اين همه براساس گفته هاي حسن حكيمي دو رییس پيشين معارف این ولایت نیز به اثرضعف كاري از وظایف شان برکنار شدند.

حال اینکه این افشاگری وی صبغت الله اکبر رییس معارف برحال این ولایت را کنار خواهد زد یاخيرسواليست كه گذرزمان به آن پاسخ خواهد گفت.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top