از هشتم مارچ «روز زن» در هرات تجلیل بعمل آمد

امروز هشتم مارچ، برابر است با روز جهانی همبستگی زنان. این روز در سراسر کشور های دنیا و شهرهای بزرگ جهان، با برگزاری محافلی تجلیل می شود.

در حالی در ولایت هرات از روز جهانی زن گرامیداشت می شود که لت و کوب زنان از سوی مردان، ازدواج های اجباری و خود سوزی هنوز هم دامنگیر زنان در این ولایت است.

گزارش ها می رساند که در جریان سال جاری بيش ازهشتاد خانم به دلیل آنچه مشکلات خانوادگی خوانده شده، خود را به آتش زده اند که بیشتر آنان باشنده گان مناطق دور دست هرات هستند.

ماریا بشیر رییس څارنوالی محکمه استیناف ولایت هرات می گوید : از آغاز سال تا اکنون بیش 200 قضیه خشونت علیه زنان در این اداره به ثبت رسیده است.

اما با این همه شماری از باشندگان هرات به این باور اند که زنان تنها از سوی مردان مورد خشونت قرار نمی گیرند، بلکه خشونت یک زن در برابر زن نیز از موارد نگران کننده است که منجر به تحریک مردان می شود.

خانم  مصیبی یک تن از شهروندان هرات گفت: بيشتر خشونت ها بر عليه زنان در كشور،‌ توسط زنان صورت می گيرد.

رامین محبت یکی دیگر از شهروندان هرات باورمند است که خشونت زنان در برابر زنان افزایش یافته و نهاد های مدافع در این زمینه کاری انجام نداده اند.

از سوی دیگر عزیزه خیر اندیش هماهنگ کننده جامعه مدنی و حقوق بشر در حوزه غر ب خشونت زن علیه زن را رد نموده گفت: آمار خشونت علیه زنان در هرات بالا بوده و نهاد های مدافع زنان در این ولایت بسنده نمی باشد برای کاهش این معضل نیاز به توجه جدی دولت است.

نقض حقوق بشر و اعمال خشونت علیه زنان در کشور چیزی تازه ای نیست و به باور کارشناسان امور، این خشونت ها ریشه در فرهنگ و فضای خانواده ها دارد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top