کودکان خیابانی دیروز، دانش آموزان امروز و قهرمانان فردا

یونس همین یک سال پیش با جمعِ از کودکان، روشنی صبح را با جمع آوری زباله از سطح شهر به تاریکی شب تبدیل می کرد تا لقمه نانِ را برای خانواده خود به دست آورد.

او در اوج کودکی مانند یک مردَ بزرگسال کار میکرد و خبری از تعلیم و آینده اش نبود تا اینکه روزی زیر چتر خانه مِهر و در آغوش خانواده مهربان تر از خانواده اش قرار گرفت.

یونس از جمله نُه هزار کودک خیابانی بود که هیچ امید به آینده اش نداشت اما به گفته ای خودش با آمدن زیر چتر خانه مِهر اکنون در کنار درس و تعلیم مشغول آموختن حرفه نیز است.

خانه مِهر پنج سال پیش با ایده دو مرد؛ شفیق بهروزیان “که اکنون زیر خاک آرمیده است” و عبدالقدیر صالحی با یک برنامه بزرگ که جمع آوری پنج هزار کودک خیابانی را در بر می گرفت، طرح ریزی گردید.

عبدالقدیر صالحی، بنیان گذار خانه مِهر

اما برخی مشکلات سبب گردید تا طرح اصلی این خانه همچنان سرجایش باقی بماند؛ ولی امروز عبدالقدیر صالحی با همسر خود نجیبه صالحی و سه دخترش، چراغ خانه مِهر و ۳۰ خانواده دیگر را روشن ساختند.

اکنون تنها سی کودک خیابانی در خانه مِهر مصروف فراگیری تعلیم و حرفه هستند اما عبدالقدیر صالحی بنیان گذار این خانه می گوید او آرزو دارد روزی همین پنج هزار کودک خیابانی را جمع نموده تا فردا این کودکان قهرمانان تغییر در این جامعه باشند.

صالحی ادامه داد اکنون این خانه با کمک محدود چند فرد خییر و مدیریت خانمش نجیبه صالحی و سه دخترش اداره می گردد.

نجیبه صالحی رییس خانه مِهر عنوان اصلی این خانه را رسیدگی به کودکان آسیب پذیر بیان می کند و می گوید آنان می خواهند به جهانیان نشان دهند که بدون کمک های خارجی، افغان ها می توانند کودکان آسیب پذیر سرزمین شان را به قهرمانان تغییر مبدل سازند.

بانو صالحی با دلِ پُر از امید اما دردناک با انتقاد سخت از حکومت می گوید از زمان ایجاد این خانه تا اکنون حتی مقام های محلی برای بازدید از این مکان نیامدند.

این کودکان کی ها هستند؟

این کودکان پیش از این در خیابان ها و سرک ها مصروف کار های شاق بودند و روز ها را تا شب به دنبال تکدی گری و یا هم زیر فشار کار کمر خم می کردند.

مانند نصیراحمد که پیش از این در مارکت بزرگ میوه فروشان هرات در بدل ده افغانی اموال مشتریان را انتقال میداد.

او قصه ای تلخِ از گذشته دارد اما در چشمانش امیدِ بسیار قوی برای آینده وجود داشت و می گوید اکنون با همکاری عوامل خانه مِهر تلاش می کند تا در آینده یک فردَ مفیدِ به جامعه باشد.

در کنار این سیدحامد کودک دیگری است که با جمع آوری زباله ها از سطح شهر روزگارش را می گذراند و سیدحامد اکنون در کنار فراگیری تعلیم و تربیه در خانه مِهر، کیف دوزی نیز می کند و در بدل دوخت یک کیف مبلغَ پولِ به خانه می برد.

امیدواری های حکومت

عبدالقیوم افغان رییس کار و امور اجتماعی ولایت هرات می گوید در سال آینده آنان پلان های وسیع را برای کودکان خیابانی دارند.

او تاکید دارد بیشتر از دو میلیون دالر قرار است از سوی موسسه های همکار برای کودکان خیابانی در قالب برنامه های مدون داده شود.

با این همه یونس که از میان نُه هزار کودک خیابانی حالا عضو خانه مِهر است در کنار فراگیری درس نیم وقت خود را مصرف آموختن کیف و کفش می کند و آرزو دارد روزی یکی از تاجران مشهور کیف و کفش در سطح کشور باشد.

گزارش: سیدنذیر ایوبی

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top