از ممنوع شدن 85 درصد کالاهای وارداتی به گمرک فراه تا مسدود شدن شاه‌راه کابل – قندهار

در پی ممنوع شدن 85 درصد کالاهای وارداتی ایران به گمرک شیخ ابونصر فراهی واقع در ولایت فراه، صدها تن از تاجران و باشنده گان این ولایت دست به اعتراض زده و شاه‌راه کابل – قندهار را مسدود ساختند.

آنان هشدار می‌دهند تا زمانیکه دولت به خواسته‌های شان رسیده‌گی نکند به هیج وسیله‌ای نقلیه اجازه سیر و تردد از این مسیر را نمی‌دهند.

در روزهای گذشته براساس مکاتب رسمی حکومت مرکزی 85 درصد کالاهای وارداتی از کشور ایران که شامل سمنت، آهن آلات، سیخ‌گُل و لارند، محصولات گِلی (سرامیک و کاشی) می‌باشد سراز تاریخ 25 سنبله سال روان تا آخیر سال مالی ممنوع اعلان شده است.

صبح دیروز صدها تن ازتاجران و باشنده‎گان فراه در مرکز شهر و منطقه‌ای فراه‌رود، دست به تظاهرات زده و هشدار می‌دهند که این اقدام دولت برای آنان قابل پذیریش نیست و دولت مرکزی باید به این اقدام تجدید نظر کند.

آنان تاکید می‌کنند تازمانیکه خواسته‌های آنها پذیرفته نشود، بزرگ‌راه هرات – قندهار را بروری تردد وسایط باربری باز نمی‌کنند.

از سوی هم شماری از مسافران که در این منطقه گیرمانده اند دولت را به بی‌توجهی متهم کرده می‌گویند دولت به‌جای اینکه بزرگترین منبع عوایدی این ولایت را مسدود می‌سازد، مفسدین را شناسائی و جلو حیف و میل شدن عواید ملی را بگیرد، تا به مردم مشکلات ایجاد نشود.

مسافرین می‌گویند از چند روز گذشته که خبر از ممنوع شدن واردات مواد سوختی از طریق گمرک فراه پخش شده است، قیمت مواد اولیه از جمله تیل و گاز افزایش یافته است.

درهمین حال مسوولان محلی در فراه می‌گویند تمام خواسته‌های تاجران و باشنده‌گان ولایت فراه، با مقام‌های مرکزی شریک ساخته شده است و منتظر پاسخ  و تصمیم دولت مرکزی هستند.

محمد ناصر مهری سخن‌گوی والی فراه می‌گوید معترضین در داخل شهر فراه نیز دست به تظاهرات زده و در مقابل ساختمان ولایت خیمه‌های تحصن به پا کرده اند.

بنا برادعای معترضین طی چند روز گذشته در هر تن آهن آلات صد دالرآمریکایی، در هر کیسه سمنت پنجاه افغانی و در هر لیتر تیل پانزده تا بیست افغانی، افزایش قیمت داشته است.

گمرک ولایت فراه از جمله ی پُر درآمدترین گمرکات کشور به شمار می‌رود، که به گفته‌ای تاجران و نماینده‌گان مردم در شورای ولایتی، بیشترین فساد در این گمرک وجود دارد و در موارد زیادی حتی مسوولان محلی در فراه نیز در حیف و میل عواید و فساد در این گمرک سهیم هستند.

کانال تل‌گرام کهندژ

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top