استقبال جوانان هرات از ورزش گلف در این ولایت هرات

اعضای فدارسیون ورزش گلف در ولایت هرات خواستار ایجاد میدان استندرد بازی وحمایت مسولان ورزشی هستند.مسول ولایتی این ورزش در هرات میگوید، بااینکه کمتر از یکماه ازگشایش این فدراسیون درهرات نمیگدرد اما بیشتر از 500 دختر وپسرعلاقمند این رشته ورزشی ثبت نام کردند. بگفته او بتازه گی 10 تن از بانوان این رشته ورزشی درهرات عضویت تیم ملی گلف افغانستان را بدست آوردند.

بازی گلف درافغانستان از جمله ورزش های شاهانه محسوب میشود که طی 10 سال گذشته توجه خاصی بر این رشته ورزش صورت نگرفته است.گلف کهندژ

اما بتازه گی علاقمندان این رشته ورزشی در ولایت غربی هرات بگونه چشم گیر افزایش یافته است.

مسول ولایتی فدراسیون گلف در هرات میگوید، بااینکه کمتر از یکماه ازگشایش این فدراسیون درهرات نمیگدرد اما درحال حاضر بیشتر از 500 تن از علاقمندان این رشته ورزشی ثبت نام کردند که 40 درصد انان را بانوان تشکیل میدهد.

مسول این رشته ورزشی در هرات میگوید، دست کمک 10 تن از بانوان هرات درپس از اشتراک در یک دورآموزشی ومسابقات ولایتی در کابل عضویت تیم می گلف افغانستان را بدست اوردند.

باین حال اعضای فدارسیون ورزش گلف باابراز خرسندی از گشایش دفتر ولایتی این فدراسیون در هرات، خواستار ایجاد میدان های استندرد بازی، امکانات ورزشی، راه اندازی برنامه های آموزشی وحمایت مسولان ورزش کشور هستند.

باین حال جوانان هرات تاکید دارند که سردرگمی روند انتخابات وبد امنی در این ولایت بروی ورزشکاران نیز تاثیرگذاشته وشماری ازخانواده ها از ترس خشونت های اجتماعی مانع از حضور فرزندانشان برورزش میشوند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top