افزایش حضور دختران ورزشکار در رشته های مختلف ورزشی نسبت به گذشت در هرات

دختران والیبالیست هرات می گویند: علاقه مندی دختران به و رزش های مختلف ورزشی نسبته به گذشته بیشتر شده و ممانعت خانواده ها نسبت به گذشته کمترشده است. در همین حال مسوولان ورزش هرات می گوید قرارست در آینده سالون ورزشی مخصوص بانوان را در این ولایت ایجاد کنند. به این گزارش توجه کنید.

خانم های ورزشکار رشته ی ورزشی والیبال در اینجا یگانه سالون ورزشی دولتی هرات جمع شدند و در غالب ۵ تیم در لیگ برتر والبیال بانوان هرات به منظور پیکار با یکدیگر اشتراک نموده اند.

تیم برتر این مسابقات در رقابت های بیرون ولایتی اشتراک خواهد کرد و به همین منظور این دختران ورزشکار از برگزار ی این مسابقات خوشحال اند و علاقه مندی دختران را به ورزش بیشتر و ممانعت خانواده ها را نسبت به گذشته کمتر عنوان می کنند.

طاهر یوسفی یکتن از این ورزشکاران میگوید: اگر چه حضور خانم ها در رشته های مختلف ورزشی گوناگون کمرنگ است، ولی بازهم نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است.

لیلا حیدری یکتن دیگر از خانم های ورزشکار میگوید: در گذشته خانواده ها در قسمت ورزش نمودن دختران شان حساسیت نشان میدادند، اما اکنون که جامعه رو به پیشرفت است اکثر خانواده ها نیز فضای اشتراک دختران شان در رشته های ورزشی را بازگذاشته اند.

در همین حال مسئوولان اداره ورزش هرات می گویند: در حال حاضر بیشتر از ۶۰ ورزشکار دختر در ۵ تیم والیبال در هرات تمرینات خویش را به پیش می برند.

به گفته ی حمید الله کبیر رئیس تربیت بدنی ولایت هرات: با تغیراتی که به فدراسیون والیبال هرات وارد شده، سعی دارند تا در آینده تعداد بانوان بیشتری را از معارف به این رشته ورزشی جذب کنند.

نبود امکانات ورزشی، بی توجه ی مسئوولان مرکزی به ورزشکاران هرات و نبود سالون ورزشی مخصوص بانوان از عمده ترین مشکلات فرا راه خانم های ورزشکار در هرات خوانده شده است.

حمید الله کبیر رئیس تربیت بدنی هرات می گوید: طی گفتگو های که با مقامات ایرانی داشته اند، از سوی این مقامات وعده ساخت یک سالون ورزشی مخصوص بانوان درآینده ی نزدیک داده شده است.

در هرات بیش از ۳۰۰ ورزشکار بانو در رشته های مختلف ورزشی در اداره ورزش این ولایت ثبت می باشد، که از این میان ۵۰ تن عضویت تیم های ملی را دارا می باشند.

هرات در غرب افغانستان یکی از ولایات ورزش خیز است و با حاکمیت فضای سنتی در این ولایت با آن هم حضور بانوان در ورزش پر رنگ می باشد.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top