باز پس گیری ولسوالی مرغاب ولایت غور از تصرف طالبان، توسط نیروهای دولتی

مقام های محلی در ولایت غور میگویند، ولسوالی مرغاب را از تصرف طالبان خارج ساخته اند. بگفته‌ی این مقام ها، هم اکنون ده ها تن از نیروهای امنیتی در تمام ساحات این ولسوالی مستقر هستند و مرکز این ولسوالی نیز به تصرف دولت قرار دارد. درهمین حال باشنده گان ولایت غور میگویند: از تداوم جنگ وکشتار غیر نظامیان به ستوه آمدند و از طالبان وحکومت میخواهند که بجای کشتار مردم بی دفاع راه صلح را پیش گیرند.

طالبان سه روز قبل ولسوالی مرغاب  ولایت غور را پس از نبرد سنگین با نیروهای امنیتی تصرف نمودند.

منابع در ولسوالی مرغاب ادعا دارند، که طالبان پس از ورود به مرکز این ولسوالی بیشتر تجهیزات وامکانات دولتی را با خود برده اند.

بااین حال جنرال نورمحمد کوهنورد والی غور میگوید؛ که نیروهای امنیتی طی ۲۴ ساعت گذشته در یک عملیات مشترک نظامی منطقه سومک مرکز ولسوالی مرغاب را دوباره از تصرف طالبان خارج ساخته اند.

مسوولان امنیتی درغور نیز تاکید دارند، که وضعیت در ولسوالی مرغاب زیر کنترول نیروهای دولتی قرار گرفته وهم اکنون ده ها تن از سربازان امنیتی در این ولسوالی مستقر هستند.

سمنوال وحید الله نظامی سرپرست فرماندهی پولیس غور میگوید: مناطقی که قبلآ سقوط کرده بود، دوباره توسط نیروهای امنیتی تصرف شده است.

وی تاکید دارد، که با تمام قوت از جغرافیایی ولایت غور دفاع میکنندو از مردم میخواهد تا با نیروهای امنیتی همکار باشند.

دگروال محمود اندرابی فرمانده لوای سوم نظم عامه هم از تامین امنیت و افراز پوسته های امنیتی بیشتر در ولسوالی مرغاب غورسخن زده و به مردم اطمینان میدهد که امنیت شان را تامین میکنند.

مرغاب از ولسوالی‌های تازه ‌تاسیس ولایت غور است که در ۸۰ کیلومتری شهر فیروزکوه؛ مرکز این ولایت قرار دارد.

پیش از این نیز گزارش‌های از فعالیت داعش در این ولسوالی نیز منتشر شده‌بود.

بااین حال باشنده گان ولایت غور میگویند، از دوهفته بدین سو بیشتر ساحات این ولایت ناامن شده واین وضعیت مردم را بشدت نگران ساخته است.

عطامحمد نماینده مردم غور در پارلمان از طالبان وحکومت میخواهند، که از تداوم خشونت وکشتار مردم دست بردارند وصلح را پیشه گیرند.

شب گذشته نیز طالبان بر قریه شورک درغرب فیروزکوه مرکزغور حمله نمودند، که گفته میشود در نتیجه آن سه فرد ملکی به شمول یک کودک ویک زن کشته ویک زن دیگر را زخمی کردند.

گروه طالبان تا اکنون دراین مورد ابراز نظری نکرده اند.

 

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top